zoot

Zahar brun vs. zahar alb. Iata care este mai sanatos

Cu siguranta te-ai intrebat, cel putin o data, daca zaharul brun este mai sanatos decat zaharul alb. Raspunsul este ceva mai complex si-l vom trata pe larg in acest articol. Desi zaharul brun natural este un aliment nerafinat care n-a trecut prin aceleasi procese de albire ca zaharul alb, ca profil nutritional (calorii, macro si micronutrienti) si efecte asupra sanatatii, nu exista diferente semnificative intre cele doua.

Zahar brun natural

Zahar brun vs. Zahar brun natural, brut sau nerafinat

Exista mai multe tipuri de zahar brun pe piata. Invata sa faci diferenta intre cele doua:

  • Multe dintre acestea nu sunt altceva decat zahar alb rafinat, colorat cu melasa sau caramel, pentru a se obtine acel gust usor caramelizat. Zaharul trece prin mai multe procedee de rafinare dupa care este amestecat cu melasa (sirop din trestie de zahar) sau caramel pentru a se perfectiona acea aroma exotica. Zaharul brun colorat contine acelasi chimicale ca si zaharul alb.
  • In schimb, zaharul brun natural sau nerafinat nu a fost prelucrat pe deplin, obtinandu-se de la prima cristalizare a trestiei de zahar. In lipsa rafinarii, are un continut bogat in melasa. Nu contine agenti de floculare, surfactanti, modificatori de vascozitate, agenti de albire si conservanti si isi pastreaza mai multe dintre valorile nutritive ale trestiei de zahar. Cel putin din aceste puncte de vedere, zaharul brun, natural este mai bun decat zaharul alb, rafinat.

*** Poti opta si pentru varianta ecologica care-ti garanteaza ca pe parcursul cultivarii trestiei de zahar, n-au fost folosite pesticide chimice sau fertilizatori.

Comisia Internationala pentru Metode Uniforme de Analiza a Zaharului (ICUMSA), autoritatea recunoscuta atat de catre UE cat si SUA clasifica zaharul in functie de culoarea cristalelor, pe baza unitatilor de baza de referinta (RBU). Cu cat RBU este mai mare, cu atat zaharul este mai slab calitativ. Zaharul brun natural are intre 8000 si 10000 de RBU.

Zahar brun: profil nutritional

Zahar brun vs zahar alb

Din punct de vedere nutritional, nu exista diferente semnificative intre diferitele tipuri de zahar. Desi contine mai multe substante nutritive decat zaharul alb rafinat, vitaminele si mineralele se regasesc in cantitati foarte mici si nu sunt in masura sa satisfaca nevoile zilnice de micronutrienti:

Vitamine zahar brun (100g) conform USDA:

  • niacina (vitamina B3): 0.1mg (1% din doza zilnica recomandata),
  • vitamina B6: 0.0mg (2% din doza zilnica recomandata),
  • acid pantotenic (vitamina B5): 0.1mg (1% din doza zilnica recomandata).

Minerale zahar brun (100g) conform USDA:

  • calciu: 83mg (8% din doza zilnica recomandata)
  • fier: 0.7mg (4% din doza zilnica recomandata)
  • magneziu: 9mg (2% din doza zilnica recomandata)
  • potasiu: 133mg (4% din doza zilnica recomandata)
  • sodiu: 28mg (1% din doza zilnica recomandata)
  • cupru: 0.0mg (2% din doza zilnica recomandata)
  • mangan: 0.1mg (3% din doza zilnica recomandata)
  • seleniu: 1.2mcg (2% din doza zilnica recomandata)

Din punct de vedere caloric, zaharul brun iti aduce un aport similar de calorii (17 calorii per lingurita, comparativ cu cele 16 calorii per lingurita ale zaharului alb). Cu toate acestea, zaharul brun cantareste mai mult decat zaharul alb datorita prezentei apei. Daca vrei sa reduci aportul zilnic de calorii, zaharul brun nu este o alegere mai buna decat zaharul alb. Nici in termeni de indice glicemic, nu exista diferente semnificative intre zaharul alb si zaharul brun, ambele avand un IG mare.

!!! Consumul de zahar in cantitati mari, indiferent de natura acestuia, este daunator organismului. Pentru a evita cresterea in greutatea si dezvoltarea bolilor cronice, Asociatia Americana pentru Inima (AHA) recomanda reducerea, pe cat posibil, a consumului de zahar. AHA recomanda femeilor sanatoase sa limiteze consumul de zahar  adaugat la 6 ligurite pe zi (24g, 100 calorii). Aceasta limitare nu se refera doar la zaharul cu care-ti indulcesti ceaiul sau cafeaua, sau pe care-l folosesti in preparatele gatite in casa, ci la cantitatea totala de zahar adaugat din toate alimentele consumate pe parcursul unei zile, inclusiv zaharul adaugat din produsele de panificatie, cofetarie, patiserie, mezeluri, sucuri din comert etc. Exista riscul sa consumi mai mult zahar decat iti dai seama.

Aroma si textura zaharului brun

Zaharul brun este mai sanatos decat zaharul albProcesul de co-cristalizare a zaharului brun natural ii asigura culoarea, aroma si moliciunea, mentinute in mod constant. Vei observa ca zaharul brun natural are cristale foarte fine cu o tendinta de a atrage umezeala, explicandu-se astfel textura sa moale. Tot datorita texturii sale, zaharul brun se dizolva mai repede in lichide si le da un gust mai puternic aromat, cu o aroma inconfundabila. Probabil aceasta este motivul principal pentru care zaharul brun este preferat de catre unii consumatori in detrimentul zaharului alb. Il gasesti in diferite tonuri de brun. Cu cat culoarea este mai deschisa, cu atat aroma este mai delicata. Zaharul brun inchis are o aroma mai intensa de melasa.

Cum se foloseste zaharul brun?

Cum se foloseste zahar brun

La fel ca si zaharul alb, poate fi folosit pentru indulcirea lichidelor, de la ceai si cafea, pana la cocktail-uri alcoolice si non-alcoolice. Este folosit in industria alimentara pentru toate retetele de panificatie si patiserie-cofetarie, ca ingredient de baza sau pentru glazura, crusta si topping-uri. Se caramelizeaza mai repede decat zaharul alb, fiind o mai buna optiune pentru glazuri si unele sosuri . Datorita continutului de melasa, confera o aroma mai puternica preparatelor care aduce a caramel. Poate inlocui zaharul de artar.

Zaharul brun natural poate inlocui zaharul alb in bucataria traditionala. Cantitatea de apa este nesemnificativa pentru a conta chiar si in cazul prajiturilor, in cazul carora umiditatea este critica.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.