zoot

Vitamina B6: beneficii, deficit si surse

Ma simt obosita, cred ca am trebuie sa iau niste vitamine. S-a intamplat vreodata sa spui asta, fara sa intelegi cu adevarat de ce o spui? Cel mai probabil mama ta a avut grija sa te faca sa intelegi utilitatea lor, fara sa fi facut medicina. Si nu a gresit nicio secunda.

Vitamina b6 beneficii

Ce este vitamina B6?

Vitamina B6 este formata dintr-un grup de 6 pro-enzime cu formula chimica asemanatoare dar cu rol identic. Pro-enzimele, sau vitaminele sunt vitale pentru organismul nostru deoarece accelereaza procesele din corp pana la viteze optime. Producerea de hematii, cladirea proteinelor din aminoacizi si multe altele sunt procese care se pot desfasura si in lipsa vitaminelor, dar intr-un ritm mult mai lent.

In vazul vitaminei B6, actiunea sa se desfasoara pe mai multe sisteme – ajuta la formarea hemoglobinei, mentine sanatos sistemul nervos, echilibreaza nivelul glicemic din organism si actioneaza chiar si ca antalgic natural.

Am nevoie de supliment de vitamina B6?

In mod normal nu, alimentatia noastra fiind suficienta pentru a suplini nevoia de 1.3 mg de vitamina B6 zilnic. Dar exista doua exceptii la aceasta regula. Prima dintre ele vizeaza persoanele cu program haotic, pentru care masa reprezinta mai degraba o intrerupere decat o necesitate.

A doua exceptia este reprezentata de persoanele varstnice, a caror nevoie de vitamina B6 creste de la 1.3 la 1.7 miligrame zilnic. Daca adugam la aceasta nevoie crescuta si o pofta de mancare redusa e usor de inteles de ce aceasta grupa de varsta este mai expusa deficitului de vitamina B6.

Alimente bogate in vitamina B6

In ambele cazuri se pune problema ajustarii dietei pentru a contine si alimente bogate in aceasta pro-enzima sau suplimentarea cu comprimate bogate in vitamina B6. Cele mai bogate alimente in vitamina B6 sunt:

  • Pieptul de curcan;
  • Pieptul de pui;
  • Carnea de vita, de preferinta organica;
  • Fisticul:
  • Pestele, in special tonul:
  • Avocado:

Avand in vedere obiceiurile noastre alimentare este usor de inteles de ce suplimentarea nu este necesara in majoritatea cazurilor, pieptul de pui fiind intalnit frecvent pe multe mese ale romanilor.

Suplimentarea dietei cu vitamina B6

In cazul in care dieta nu permite asimilarea acestei vitamine, atunci trebuie sa ne gandim la suplimentarea zilnica, mai ales fiindca vitamina B6 este hidrosolubila, prin urmare nu se creeaza rezerve pentru zile negre. Astfel ca efectele carentei se simt intr-un interval scurt.

Alegerea suplimentelor este cheia, astfel ca principiul fundamental nu trebuie sa fie pretul, ci calitatea lor. Astfel ca atunci cand alegi, uita-te mai intai pe eticheta, penru a vedea lista de aditivi pe care o contine si cauta un supliment cu o lista cat mai redusa a acestor aditivi. Un alt mod in care sa alegi cel mei bun produs este sa ai incredere in farmacist si sa mergi pe recomandarea lui. Evita sa ceri sfaturi la plafar, deoarece vanzatorii din aceste magazine nu au cunostintele necesare pentru a face o recomandare corecta.

Care sunt efectele deficientei de vitamina B6?

Pentru a sti ca trebuie sa faci o schimbare in dieta, trebuie sa recunosti semnele si simptomele carentei de vitamina B6. Cea mai mare problema este ca aceste simptome nu apar imediat, au un debut insidios care poate fi usor trecut cu vederea sau pus pe seama unui program incarcat sau a unei astenii. Principalele simptome asociate cu carenta de vitamina B6 sunt:

  • Schimbari in dispozitie, care include iritabilitatea, nervozitatea, putand merge pana la depresie;
  • Accentuarea simptomelor sindromului premenstrual;
  • Oboseala musculara marcata, fara sa cresti nivelul de efort;
  • Energie scazuta pe parcursul zilei;

Aparitia unuia sau mai multe dintre aceste simptome trebuie sa te duca cu gandul la o posibila carenta. Cel mai eficient mod in care sa descoperi daca aceste simptome apartin lipsei de vitamina B6 este asa numitul diagnostic terapeutic – daca suplimentarea cu vitamine amelioreaza starea de sanatate atunci am gasit vinovatul. Daca nu, atunci e recomandata efectuarea unor analize.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.