zoot

Tot ce trebuie sa stii despre aminoacizii cu catena ramificata (BCAA)

Aminoacizii cu catena ramificata

Nu este nici un secret faptul ca o dieta adecvata si un antrenament fizic regulat va va face silueta mai subtire dar, pe langa grasime, e posibil, de asemenea, sa pierdeti si masa musculara. Pentru a evita acest efect nedorit va vin in ajutor aminoacizii cu catena ramificata BCAA (en. Branched Chain Amino Acids).

Care sunt aminoacizii cu catena ramificata?

Din categoria acestor aminoacizi fac parte:

  • Leucina;
  • Izoleucina;
  • Valina.

Aminoacizii cu catena ramificata sunt considerati esentiali, deoarece, spre deosebire de aminoacizii non-esentiali, corpul nu ii poate produce. Prin urmare, este necesar de a-i obtine din dieta.

La fel ca si ceilalti aminoacizi, grupul BCAA joaca rolul de caramizi, pentru construirea unor structuri mai complexe, numite proteine. Iar, datorita faptului ca sunt prezenti in cea mai mare parte in muschi, vor contribui la formarea noilor proteinelor anume in muschi, facandu-i pe acestia mai mari si mai vizibili.

In continuare va propunem cele mai importante informatii despre aminoacizii cu catena ramificata si beneficiile lor.

  • Consumul BCAA poate contribui la reducerea oboselii fizice si mentale. Acest efect se datoreaza aminoacidului valina, care impiedica triptofanul sa ajunga la creier si sa stimuleze secretia serotoninei, neurotransmitatorul care da semnale creierului ca organismul este epuizat.

Intr-un studiu, participantii au fost supusi unui stres termic in timpul unui test de ciclism. Ei au fost rugati sa ingereze sau o bautura care contine BCAA sau un produs placebo. Cei care au baut bautura BCAA au pedalat cu 12% mai mult decat cei din grupul placebo.

  • BCAA poate ajuta la reducerea febrei musculare de dupa antrenament. Aceastaare loc prin scaderea nivelurilor sanguine ale enzimelor creatinin kinazei si lactat dehidrogenazei. Acest lucru poate imbunatati capacitatea de recuperare si poate oferi protectie impotriva altor deteriorari si inflamatii musculare.
  • Multi oameni care cumpara suplimente cu BCAA fac acest lucru pentru a-si creste masa musculara. BCAA si in special leucina activeaza enzimele responsabile de pornirea procesului de formare a proteinelor musculare.

Un alt mod prin care BCAA contribuie la marirea masei musculare este cel de stimulare a secretiei hormonului de crestere (GH). Cercetari efectuate in Italia au relatat ca nivelurile mai mari de acest hormon la sfarsitul antrenamentului sunt responsabile de obtinerea musculaturii mai evidente.

  • Suplinirea dietei cu aminoacizi cu catena ramificata ajuta la mentinerea nivelurilor normale de zahar in sange.

Leucina si izoleucina intensifica secretia de insulina si influenteaza muschii sa consume mai mult de zahar din sange, scazand astfel nivelul glicemiei.

  • Consumul alimentelor bogate in BCAA intensifica pierderea in greutate.

Un studiu de observatie raporteaza ca cei care consuma in medie 15 grame de BCAA  in fiecare zi pot avea un risc de pana la 30% mai mic de a deveni supraponderali sau obezi decat cei care consuma doar 10 grame pe zi.

  • BCAA participa la reducerea complicatiilor legate de insuficienta hepatica. O posibila complicatie este encefalopatia hepatica (HE), care poate duce la confuzie, pierderea constientei si coma.

Un studiu efectuat recent sugereaza ca pentru pacientii cu boli hepatice, suplimentele BCAA pot fi mai benefice decat alte suplimente folosite cu acelasi scop.

  • Suplimentele cu aminoacizi esentiali participa, deasemenea, la reducerea oboselii, inlaturarea slabiciunii si crampelor musculare, imbunatatirea calitatii somnului.

In cazurile de cancer la ficat, administrarea de BCAA ajuta la reducerea retentiei de apa si reduce riscul de deces prematur cu pana la 7%.

Surse alimentare

Aportul mediu zilnic de 5-12 grame de BCAA este, probabil, suficient pentru majoritatea oamenilor, si poate fi usor suplinit doar prin dieta. Alimentele cu cel mai mare continut de BCAA sunt:

  • Carne de pasare si peste:3-4,5 grame de BCAA la 84 grame de produs;
  • Fasole si linte:2,5-3 grame la o cana;
  • Lapte:2 grame la o cana;
  • Tofu si tempeh:0,9 pana la 2,3 grame la 84 grame de produs;
  • Branza:1,4 grame la 28 de grame de produs;
  • Oua:1,3 grame la un ou mare;
  • Seminte dedovleac: aproximativ 1 gram la 28 de grame;
  • Quinoa:1 gram la o cana;
  • Nuci:0,7-1 gram la 28 grame de produs, in functie de soi.

 

Concluzie: Suplimentele de aminoacizi cu catena ramificata pot oferi beneficii impresionante in anumite circumstante, mai ales atunci cand vine vorba de cresterea masei musculare si performantei fizice. BCAA pot fi gasite in suplimentele proteice intregi, precum si intr-o mare varietate de alimente bogate in proteine.

Prin urmare, administrarea suplimentelor BCAA nu este necesara daca obtineti cantitati suficiente prin alimentatie sau prin alte suplimente de proteine.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.