zoot

Taurina: intre mit si realitate

Taurina beneficii

Taurina este disponibila ca supliment dar se regaseste si in multe dintre bauturile energizante existente pe piata. De fapt, ea a devenit cunoscuta datorita bauturilor energizante. Taurina este un aminoacid despre care multi cred ca provine din urina sau sperma de taur. Gresit!

Taurina a fost izolata pentru prima data in 1824 din secretia biliara. La fel ca si glicina, este considerata un aminoacid conditional, nu unul esential. Taurina este creata in mod natural de catre corpul uman, se gaseste in alimente (carne,  peste, lactate) si nu este necesara administrarea suplimentara.

Taurina in alimente:

  • Carne, pui si peste: 11-306mg / 100g greutate neta
  • Fructe de mare: 11-827mg/ 100g greutate neta
  • Lactate: 2-8mg/ 100 ml
  • Lapte matern si formule: 4-7mg/ 100ml

In cazul persoanelor cu o dieta echilibrata, care consuma atat carne cat si plante, alimentele aduc un aport de 9-400mg de taurina pe zi. Pentru cei cu o dieta lacto-ovo-vegetariana, aportul de taurina din alimente este de aproximativ 17mg pe zi iar dieta veganilor (cei care nu consuma niciun aliment de provenienta animala) nu contine deloc taurina. Indivizii cu un nivel jos de taurina o pot conserva. Astfel, pierderea de taurina prin urina este scazuta cand taurina este restrictionata din alimentatie, ca in cazul dietei vegetariene si vegane.

Taurina poate fi suplimentara. Desi un aport de pana la 3000mg pe zi in forma de supliment este considerat prudent, sunt necesare mai multe studii care sa confirme asta. Organismul va trebuie sa elimine mai multa taurina, punand o presiune mai mare asupra rinichilor.

S-ar putea presupune ca nivelul de taurina din bauturile energizante este unul sigur insa nu uita ca acestea contin, pe langa taurina, un nivel ridicat de cofeina, zahar si alte ingrediente. Deci, nu este o idee buna sa-ti iei taurina din bauturile energizante.

Taurina are numeroase beneficii pentru organism:

  • Reduce riscul de boli cardiovasculare. Taurina reduce tensiunea arteriala si inflamatia. Exista dovezi ca taurina imbunatateste functia ventriculului stang al inimii si calmeaza sistemul nervos.
  • Amelioreaza efectele secundare ale bolii Parkinson. Studiile arata ca taurina poate ajuta la regenerarea celulelor creierului, stimuland celulile stem si crescand durata de viata a neuronilor. Testarile arata niveluri scazute de taurina in pacientii cu Parkinson.
  • Are pontentialul de a reduce sindromul metabolic. Daca esti supus riscului de a dezvolta diferite boli cronice datorita obezitatii, tensiunii arteriale crescute, rezistentei la insulina si nivelului crescut de trigliceride, poti suferi de sindromul metabolic. O reviziuire a studiilor de specialitate, publicata in revista de specialitate Food & Function arata ca taurina lupta eficient impotriva sindromului metabolic.
  • Poate imbunatati performanta sportiva. Un studiu condus de un grup de cercetatori de la Universitatea Stirling din Scotia arata ca exista sanse foarte mari ca taurina sa imbunatateasca performanta alergatorilor de distante medii. Nu s-au obtinut rezultate similare cand au fost consumate bauturi energizante care contineau si cofeina, se arata intr-un studiu publica in Journal of Strenght and Conditioning Research.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.