zoot

Supa clara sau bulionul de oase. Beneficii

Supa de oase este un bulion care se obtine din fierberea oaselor si a tesutului conjunctiv al animalelor. La noi in tara este mai popular sa se faca din oase de pasari si animale, pe cand in Asia se folosesc mai des oasele de peste. In comparatie cu supa din carne, aceasta este si foarte economa, deoarece oasele nu sunt costisitoare.

Supa de oase dateaza din timpuri preistorice, cand vanatorii au transformat partile necomestibile ale animalelor, cum ar fi oasele sau copitele, intr-un bulion pe care au putut sa-l bea si care le-a oferit multiple beneficii.

Ce contine supa (bulionul) de oase?

Supa clara bulion de oase

In general, supa de oase este foarte nutritiva, aceasta contine vitamine, minerale (calciu, magneziu, potasiu, fosfor), proteine (colagen), dar si o varietate de aminoacizi esentiali, pe care ii vom descrie mai jos.

  • Prolina: un precursor al hidroxiprolinei, pe care organismul il utilizeaza pentru a sintetiza colagenul, prolina ajuta organismul sa descompuna proteinele si contribuie la imbunatatirea finetii si elasticitatii pielii (excluzand formarea ridurilor). Este adesea recomandata pentru beneficiile sale aduse inimii si sistemului cardiovascular prin protejarea arterelor de rigidizare.
  • Glicina : necesara pentru sinteza ADN si ARN si pentru buna functionare a sistemului digestiv. Acest aminoacid este utilizat pentru producerea de glutation, necesar pentru reglarea zaharului din sânge si a nivelului sarurilor biliare. Dr. Sarah Ballantyne sustine: „Glicina imbunatateste, de asemenea, procesul de reparare musculara, cresterea nivelului de creatinina si reglarea secretiei hormonului de crestere de catre glanda pituitara.“
  • Arginina : este utila pentru vindecarea ranilor si pentru functionarea renala adecvata.
  • Glutamina: ajuta la mentinerea functiei peretelui intestinal si e recomandata pentru a preveni si vindeca sindromul de intestin permeabil.

Pentru ce este bun bulionul de oase?

Este benefic pentru aparatul digestiv. Oamenii de stiinta au descoperit ca starea generala de sanatate depinde foarte mult de starea de sanatate a tractului gastro-intestinal. Supa de oase nu numai ca este usor de digerat, dar poate ajuta si la digestia altor alimente. Gelatina gasita in ea atrage in mod natural lichidele si se leaga, de asemenea de apa din tractul digestiv, in rezultat ajutand alimentele sa migreze mai usor prin intestin. Bulionul de oase este benefic pentru persoanele ce sufera de sindromul intestinului permeabil, sindromul intestinului iritabil (IBS), colita ulcerativa si boala Crohn.

Combate starile de inflamatie. Aminoacizii gasiti in supa de oase, inclusiv glicina si arginina, au efecte antiinflamatorii puternice. Arginina, in special, ajuta la combaterea inflamatiei asociate cu obezitatea.Un studiu a aratat ca nivelurile mai ridicate ale argininei in sânge sunt asociate cu o rata mai scazuta a proceselor inflamatorii la femeile obeze.

Imbunatateste starea generala de sanatate a organismului. Fiertura de oase contine prolina si glicina, pe care corpul le foloseste pentru a construi propriul tesut conjunctiv. Acesta se include in tendoane, care conecteaza muschii la oase si ligamente, care leaga oasele unul de altul. In bulion se mai contine glucozamina si condroitina, care sunt compusi naturali gasiti si in cartilajul uman, iar deficitul lor se suplimenteaza cu  preparate farmaceutice destul de scumpe. Multiple studii sugereaza ca glucozamina si condroitina pot reduce durerea si simptomele osteoartritei si artritei reumatoide (care este o boala autoimuna cronica, ce provoaca leziuni dureroase ale tendoanelor si ligamentelor).

Este bun in procesul de slabire. Persoanele care manânca supa pe baza de bulion in mod regulat mai repede ajung la senzatia de satietate, aportul lor de calorii este mai mic si mai repede scapa de kilogramele in plus.

Garanteaza un somn odihnitor. Aminoacidul glicina, gasit in bulionul de oase, va poate ajuta sa va relaxati si sa aveti un somn calitativ. Luând glicina, inainte de culcare participantii unui experiment au adormit mai repede, au avut parte de un somn mai adanc si s-au trezit de mai putine ori pe parcursul noptii. S-a constatat ca glicina, de asemenea, a redus somnolenta in timpul zilei si a imbunatatit memoria acestor persoane.

Cum se prepara zeama de oase?

Pentru a prepara aceasta bomba nutritionala aveti nevoie de:

  • 1-1,5kg oase de orice animal sau pasare, cu sau fara carne pe ele;
  • 1litru de apa rece;
  • 2 linguri otet de mere sau suc de lamaie;
  • 1 ceapa taiata;
  • 2 morcovi taiati;
  • Alte condimente pe care le preferati.

Se pune totul intr-o oala si se fierbe la foc mic 4-5 ore. Cu cat va fierbe mai mult la un foc mai mic, cu atat si nutrientii extrasi vor fi intr-o cantitate mai mare. Cand supa este gata se poate consuma ca atare sau se poate adauga in orice alt fel de mancare.

Se poate pastra in frigider pana la 4-5 zile, iar in congelator cateva luni.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.