zoot

Stiai ca playlist-ul cu melodiile preferate iti influenteaza performanta sportiva?

Pentru unii sportivi si pentru multi dintre cei care alearga, pedaleaza sau ridica greutati, muzica este un element cheie pentru a-si pastra motivatia si a atinge performante de varf. Daca si tu te numeri printre cei care nu pot desfasura o activitate sportiva in lipsa playlist-ului cu melodiile preferate, ultimele descoperiri iti dau dreptate. Un studiu publicat in Journal of Sport & Exercise Psychology arata ca muzica iti poate imbunatati rezistenta pana la 15%! Nu-i rau deloc, nu?

Playlist melodii performanta

  • Sincronizarea batailor pe minute cu ritmul in care executi exercitii iti sporeste eficienta. Intr-un studiu recent, participantii care au pedalat in ritm cu muzca au avut nevoie cu pana la 7% mai putin oxigen in comparatie cu cei care nu s-au sincronizat pe muzica.
  • Intr-un studiu publicat in Journal of Sport & Exercise Psychology arata ca muzica iti poate imbunatati rezistenta cu pana la 15%. Subiectii care si-au sincronizat rimul lor la ritmul muzicii de circa 125 batai pe minute si-au imbunatatit rezistenta la acelasi nivel de efort. Calitatile motivationale ale muzicii au un impact semnificativ asupra felului in care creierul nostru interpreteaza primele semne de oboseala pana in punctul de epuizare voluntara.
  • Un studiu publicat in Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports vine cu rezultate similare. Accelerarea melodiei de pe fundal cu 10% a crescut distanta parcursa pe unitatea de timp, intensitatea pedalarii si candenta cu 2.1%, 3.5% si, respectiv, 0.7%. In schimb, incetinirea melodiei de pe fundal a dus la scaderi de 3.8%, 9.8%, respectiv 5.9%.
  • Alt studiu publicat in revista de specialitate Nature Neuroscience arata ca numai anticiparea melodiei preferate elibereaza dopamina – hormonul care produce placere.

Nu mai este loc de discutii. Compune-ti un playlist din melodiile preferate. Te vom invata cum sa le selectezi pentru a te bucura de beneficiile antrenamentelor acompaniate de muzica. Potrivit doctorului Costas Karageorghis de la Universitatea Brunel exista patru factori care afecteaza proprietatile motivationale ale unei melodii: ritmul, muzicalitatea, impactul social si asocierea. Daca primii factori sunt interni, ultimii doi se refera la modul in care interpretezi muzica si tin de preferintele si trecutul muzical al ascultatorului.

Iti poti crea playlist-uri personalizate pe baza aplicatiei Tangerine! in functie de intensitatea ritmului si BPM (batai pe minut). Astfel, poti avea diferite playlist-uri pentru incalzire, exercitii moderate sau intense si relaxare care sa te motive in fiecare stadiu al antrenamentului.

  • Alege un ritm mai alert decat al tau. Vei tinde sa te sincronizezi cu muzica si-ti vei imbunatati performanta.
  • Renunta la melodiile deprimante cand faci sport.
  • Personalizeaza-ti playlist-ul in functie de tipul antrenamentului pe care-l faci si fazele acestuia.
  • In loc sa-ti verifici ceasul, ghideaza-te dupa melodiile din playlist pentru a-ti manageria timpul.
  • Mizeaza pe melodii care-ti sunt familiare. O melodie noua iti poate distrage atentia de la antrenament.
  • Alege melodii scurte si ritmate pentru a evita plictiseala. Ghideaza-te dupa un ritm de 120-140 batai pe minut.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.