zoot

Stevia Rebaudiana, indulcitorul natural fara calorii

Atunci cand vorbesti despre slabit, trebuie sa te gandesti cum sa inlocuiesti zaharul procesat industrial cu ceva mai natural si cu mai putine calorii. Oricat ar incerca marile companii sa te convinga altfel, adevarul este ca zaharul participa la kilogramele in plus pe care le acumulezi. Studii experimentale, retrospective si metanalizele sustin acest lucru.

Daca ai hotarat ca vrei sa te pui pe slabit, venim in ajutorul tau cu o planta despre care putini stiu, cel putin in Romania, dar al carei proprietati sunt recunoscute de mult timp in alte tari. Vorbim despre stevia, mai exact subspecia rebaudiana. Aceasta planta perena, ce are o preferinta pentru mediile subtropicale poate creste chiar si in gradina ta, fiind putin pretentioasa in ceea ce priveste mediul ambiant sau compozitia solului.

Stevia rebaudiana

Stevia indulcitor

Se cunosc peste 100 de subspecii de stevie la momentul actual, din care doar vreo 18 pot fi folosite ca indulcitor. Acest lucru se datoreaza compozitiei plantei, ce inglobeaza numerosi glicozizi precum steviozida sau rebaudiozida A si B. Restul subspeciilor de stevie nu au cantitati la fel de mari din aceste glicozide, avand un gust neutru sau chiar amarui. Chiar daca in Romania, aceasta planta este oarecum necunoscuta, ea este folosita de mult timp ca inlocuitor al zaharului in tari precum Brazilia, India sau Japonia. Japonia in special, are reguli foarte stricte privind indulcitorii artificiali, acesti fiind interzisi de peste 40 de ani. Asa ca stevia a fost supusa la diferite teste pana sa fie declarata sigura. Aceste teste au aratat ca:

  • Stevia nu creste riscul de producere a cariilor. Soarecii de laborator care au primit stevie zilnic timp de mai multe luni au aratat aceeasi predispozitie de dezvoltare a cariilor ca si cei cu dieta normala.
  • Stevia scade nivelele sanguine de glucoza. Acest aspect dovedeste utilitatea plantei in dieta pacientilor cu diabet zaharat. In plus, se arata o stimulare a celulelor β-pancreatice, ce produc insulina.
  • Nu determina modificari carcinogene – un element esential pentru un produs care se doreste sa fie sigur este potentialul sau mutagen. Cu alte cuvinte, capacitatea lui de a determina celulele din organism sa sufere modificari care pot conduce la cancer. Stevia a fost declarata sigura din acest punct de vedere.
  • Capacitatea calorica a steviei este 0. Adica 0 calorii, indiferent de cata stevie pui in mancare.

Poate cel mai important factor, atunci cand vine vorba de dieta, este capacitatea steviei de a preveni depozitarea grasimilor. Aici mai avem o veste buna. Stevia are un efect hipo-lipemiant, scade colesterolul si trigliceridele si creste HDL-ul, asa zisul “colesterol bun”. Dar de ce? De fapt e chiar simplu de explicat. Zaharul nu este altceva decat un complex de polizaharide, care odata ajunse in organism sunt absorbite si transformate in tesut gras care sa ofere energie atunci cand va fi nevoie. Acesta este si motivul pentru care sunt atat de dornici de dulce – este o sursa de energie grozava. Doar ca in prezent, fiind mai mult sedentari decat activi, nu ne mai folosim de acea energie stocata. Astfel ca ea ramane, sub forma de colacei sau grasime pe coapse. Stevia, prin compozitia sa, are proprietati diferite de cele ale zaharului, astfel ca odata absorbita, nu se mai transforma in lipid.

Este ideala daca vrei sa inlocuiesti zaharul, indiferent ca tii o cura de slabire sau esti diabetic. In plus, vine cu multiple alte avantaje si nu are dezavantajele indulcitorilor artificiali.

Mai multe concluzii deriva de aici – consumul de stevie te va ajuta in lupta cu kilogramele, iti va imbunatati circulatia sanguina, deoarece vor fi mai putine lipide care sa se depuna pe vasele de sange si te va ajuta sa previi patologiile cauzate de grasime: steatoza, etc.

Efecte adverse si contraindicatii

Constituentii steviei ii confera acesteia proprietati diferite. Rebaudiozida este elementul care ii ofera gustul dulce, in timp ce steviozida ofera foarte multe dintre beneficiile steviei, dar determina un gust usor amarui atunci cand gustam stevia. Astfel ca este foarte important sa fii foarte atenta la ce cumperi. Unii producatori isi promoveaza produsul ca fiind stevie naturala, dar poate fi de fapt un extract de stevie, procesat, din care s-a scos steviozida ce ii da gustul usor amarui. Alte produse au mai putin de 1% stevie, restul gustului fiind dat de chimicale.

Singurul efect secundar care a fost demonstrat pana in prezent este o scadere a fertilitatii, atunci cand aceasta planta este consumata in cantitati mari. Nu a fost demonstrata nicio corelatie ntre consumul moderat de stevie si scaderea fertilitatii.

Cum stiu ca am cumparat ce trebuia?

Stevia vine sub mai multe forme. Ideal este sa cauti si sa cumperi pudra rezultata din uscarea si maruntirea frunzelor de stevie. Este cel mai natural proces, altereaza foarte putin proprietatile steviei si ii pastreaza gustul dulce. Este important sa te feresti de stevia procesata, care prin multiplii pasi de realizare a acesteia, ii scade foarte mult din capacitate si ii acopera gustul cu chimicale pe care nu le vrei.

SURSE:

  1. Curi R, Alvarez M, Bazotte RB. 1986. Effect of Stevia rebaudiana on glucose tolerance in normal adult humans. Braz J Med Biol Res 19(6)
  2. Das S, Das AK, Murphy RA. 1992. Evaluation of the cariogenic potential of the intense natural sweeteners stevioside and rebaudioside A. Caries Res 26(5)
  3. Midmore DJ, Rank AH. 2002. A new rural industry—Stevia—to replace imported chemical sweeteners. Report for the Rural Industries R & D Corporation, Boston, MA.
  4. Polyanskii K, Rodionova NS, Glagoleva LE. 1997. Stevia in cultured milk deserts for medical and prophylactic purposes. Molochnaya Promyshlennost 5(35)
  5. Sharma N, Mogre R. 2007. Effect of stevia intervention on lipid profile. In: On serving farmers and saving farming—India imperative and global perspective, GBPUA&T, Pantnagar, 10–12 January

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.