zoot

Seitan, “carnea vegetarienilor”. Beneficii si contraindicatii

Ai auzit pana acum de seitan? Cunoscut si sub denumirile de carne din grau, carne din gluten sau carne vegetariana, seitanul se obtine din gluten – proteina principala pe care o gasesti in grau. Ceea ce surprinde la acest aliment este compozitia de macronutrieni, seitanul fiind un aliment hiperproteic, cu un continut scazut de carbohidrati si sarac in grasimi.

Seitanul se obtine din gluten de grau. Din 100g de gluten BIO obtii aproximativ 300g de seitan astfel ca 100g de seitan ajunge sa contina (aproximativ) 25g proteine, 4g carbohidrati si 0.5g de grasimi. Modul de preparare este unul simplu: glutenul se adauga in apa si se amesteca incontinuu pentru se absoarbe toata apa. Din pasta de seitan se rup bucatele de marimea unei nuci, se aplatizeaza si se fierb in apa cu condimente, timp de jumatate de ora.

 Gluten grau (100g)

Calorii 370
% DZR*
Total Grasimi 1.9 g 2%
Grasimi saturate 0.3 g 1%
Grasimi polinesaturate 0.8 g
Grasimi mononesaturate 0.2 g
Colesterol 0 mg 0%
Sodiu 29 mg 1%
Potasiu 100 mg 2%
Total Carbohidrati 14 g 4%
Fibre dietetice 0.6 g 2%
Zahar 0 g
Proteine 75 g 150%
Vitamina A 0% Vitamina C 0%
Calciu 14% Fier 28%
Vitamina D 0% Vitamina B-6 0%
Vitamina B-12 0% Magneziu 6%
*Doza zilnica recomandata pentru o dieta cu 2200 calorii / zi

Seitan: beneficii si contraindicatii

Reteta seitan gluten de grau

La nivel teoretic, seitanul este o sursa excelenta de proteine, chiar mai valoroasa decat tofu, cu o textura si consistenta similara carnii de pui care ia gustul condimentelor si alimentelor in care este preparat, motiv pentru care a fost numit carne vegetala. Se poate gati in numeroase feluri, precum carnea: fiert, la tigaie, la cuptor sau pe gratar iar gustul si-l ia din zeama in care este fiert, din alimentele alaturi de care este gatit, sosuri si condimente. Nu-ti trebuie decat putina imaginatie sa-i dai gust iar pentru vegetarienii care nu prezinta sensibilitate / intoleranta la gluten , seitanul reprezinta un excelent inlocuitor al carnii.

Practic, trebuie sa tii cont ca este vorba de un produs obtinut 100% din gluten de grau care, consumat excesiv, poate dezvolta diferite graduri de sensibilitate sau intoleranta la gluten.  Mai mult, seitanul nu poate fi consumat de cei care suflera de boala celiaca (intoleranta la gluten) sau cei care urmeaza o dieta gluten-free. Cand incerci sa elimini glutenul din alimentatie, nu poti introduce un produs 100% din gluten, in pofida compozitiei de macronutrienti.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.