zoot

Sauerkraut: beneficiile verzei acre

Un aliment care, noua, esticilor, ne este familiar, sauerkraut vine cu numeroase beneficii pentru sanatate. Se obtine prin fermentatie, o tehnica de conservare naturala care modifica proprietatile chimice ale alimentelor. Varza fermentata a trecut printr-un proces de lactofermentatie in care bacteriile naturale se hranesc cu carbohidratii, rezultand acidul lactic. Prin fermentatie, nu numai ca sunt conservate proprietatile verzei, care devine mult mai usor de digerat, se produc enizme benefice, vitamine din complexul B, acizi grasi omega 3 si diferite tulpini de bacterii probiotice.

Probioticele vii si active din varza au efecte benefice asupra tractului digestiv si, prin urmare, asupra intregului organism pentru ca o mare parte din sistemul imunitar se regaseste in intestin si se datoreaza bacteriilor ‘bune’ care traiesc in interiorul florei intestinale. Dezechilibrele florei microbiene nu sunt straine omului modern care consuma din ce in ce mai multe alimentele nesanatoase si-si administreaza antibiotice. Acestea au fost asociate cu numeroase riscuri sporite de dezvoltare a diferitelor boli acute sau cronice.

In schimb, beneficiile probioticelor din alimentele fermentate au fost documente intr-un raport publicat in Journal of Applied Microbiology si include: reducerea riscului de boli cerebrale si psihice, depresie si anxietate, tulburari digestice (precum sindromul intestinului permeabil, colita ulcerativa si IBS), astm, anumite tipuri de cancer, dezechilibre hormonale, alergii alimentare, afectiuni metabolice, precum diabetul, obezitatea sau cresterea in greutate dar si diferite boli autoimune (1)

Reteta varza acra

Reteta varza acra sauerkraut

Acum ca-i cunosti proprietatile, n-ai nevoie decat de o varza cruda si sare pentru a-ti pregati acasa sauerkraut.

  • O varza organica de aproximativ 2kg
  • 2 linguri de sare de mare
  • 1 lingura de seminte de chimen

Curata bine varza, indeparteaza cotorul, taie-o pe jumatate apoi toac-o fideluta. Aseaza varza tocata intr-un lighean curat si freac-o cu sare timp de cateva minute. Adauga semintele de chimen si asteapta zece minute sa se lase zeama.

Intre timp, sterilizeaza un borcan cu capac (sau mai multe) si preseaza varza. La final adauga zeama ramasa si fileteaza capacul. Borcanul se lasa intr-un loc racoros, la temperatura camerei. Timpii de fermentare depind de temperata camerei cat si de capacitatea borcanului. Daca folosi mai multe borcane Mason Jar, fermentatia se poate opri in doar cateva zile, daca folosi un singur borcan mai mare, poate dura cateva saptamani. Cel mai indicat este sa o gusti din cand in cand, sa indepartezi spuma formata cu o lingura de lemn iar cand ajungi la un gust pe placul tau, introdu-o si pastreaz-o la rece, in frigider.

  • Parvez S. si altii (2006) Probiotics and their fermented food products are beneficial for health. Journal of Applied Microbiology

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.