zoot

Rolul semintelor de susan in dieta ta

Seminte de susan

Susanul, folosit indeosebi pentru semintele sale, este cunoscut de mii de ani pentru proprietatile sale. In prezent, este raspandit in gastronomia mediteraneana si africana, dar se gaseste sporadic si in estul Europei. Hai sa aflam impreuna de ce ar trebui sa consumi mai multe seminte de susan, nu doar cele de pe covrigi.

Semintele de susan provin de la planta Sesamum si sunt bogate in lipide si proteine. O singura lingura de seminte contine 2 grame de proteine, pline de aminoacizi esentiali si 4 grame de lipide, avand un continut redus de glucide. Din aceste seminte se face un ulei extraordinar, ce contine acid linoleic un prieten cu care vei scapa de kilogramele in plus. Intr-adevar, poti slabi cu ajutorul uleiului.

Haide sa vedem cateva dintre beneficiile consumului de seminte de susan:

  1. Semintele de susan previn cresterea colesterolului

Din punctul de vedere al metabolismului lipidic, semintele de susan sunt aproape miraculoase. Numeroase studii efectuate le-au considerat cele mai bune alimente pentru scaderea colesterolului. Acest efect se datoreaza bogatiei in fitosteroli ai susanului.

Fitosterolii sunt analogi structurali ai colesterolului (au aceeasi forma, dar nu aceeasi functie) astfel ca receptorii de la nivelul intestinului sunt indusi in eroare si absorb acesti fitosteroli, in loc de colesterol. Daca este absorbit mai putin colesterol, evident ca nivelele sale din sange vor scadea pana la nivele optime.

  1. Semintele de susan promoveaza sanatatea aparatului cardiovascular

Fitosterolii nu sunt sinurii aliati ai susanului in lupta cu colesterolul. O alta clasa, numiti polifenoli si reprezentati prin lignan ajuta atat la limitarea colesterolului din sange cat si la scaderea lui de la nivel hepatic.

In plus, aceste categorii de nutrienti vegetali echilibreaza balanta antioxidantilor in lupta lor cu radicalii liberi de oxigen si astfel promoveaza un status antiinflamator. Ce inseamna asta tradus in cuvinte mai clare? Inseamna un risc de hipertensiune mai mic.

Explicatia se afla in modul in care se produce hipertensiunea. Colesterolul in exces ajunge in peretele vaselor, unde determina o inflamatie cronica ce atrage mai multe celule ce rigidizeaza peretele vascular. Daca reduci colesterolul si nu favorizezi inflamatia, vei controla mai bine valorile tensiunii.

  1. Semintele de susan mentin echilibrul hormonal si ajuta la incetinirea cancerului

Cele doua beneficii merg mana in mana si vom vedea imediat cum. Lignanii de care am vorbit anterior sunt absorbiti la nivelul colonului si transformati de organism in estrogeni vegetali. Diferenta dintre acesti estrogeni vegetali si cei pe care ii avem in mod normal in corp, e ca ai nostri sunt mai puternici decat cei vegetali.

De aici decurg mai multe avantaje. Primul consta intr-o balanta hormonala adecvata. Daca dintr-un motiv anume, nivelele de estrogeni din organism sunt scazute acesti estrogeni vegetali suplimenteaza si echilibreaza statusul hormonal.

Al doilea beneficiu este legat de potenta scazuta ai acestori hormoni. O parte dintre tumorile maligne sunt intretinute de estrogeni – cancerul de san, de endometru de ovar. Deoarece nu putem elimina cu totul estrogenul din corp, o alternativa este acest estrogen vegetal, cu potenta mai mica, ce nu stimuleaza cresterea celulelor canceroase in acelasi ritm. Aceasta ipoteza a fost deja studiata de mai multe ori si a fost confirmata.

  1. Semintele de susan sunt o sursa majora de nutrienti

Semintele de susan sunt bogate in mai multe tipuri de nutrienti necesare organismului nostru:

  • Fosfor;
  • Potasiu – ajuta la echilibrul acido-bazic si previne aparitia aritmiilor;
  • Fier – vital in procesul de formare a hemoglobinei care transporta oxigen. In lipsa lui apare anemia feripriva;
  • Cupru – participa la functionarea normala a sistemului nervos si mentinerea integritatii oaselor;
  • Calciu – beneficiile acestuia sunt multiple, desi in cazul semintelor de susan este pusa la indoiala absorbtia lui din sistemul digestiv. Semintele de susan contin calciu, dar nu se stie inca daca poate fi folosit cum trebuie.

Desi semintele de susan nu reprezinta o alternativa obisnuita pentru noi romanii, tendinta continua de a cauta sa mancam sanatos ne-a facut sa cautam prin bucatariile altora si sa vedem ce gasim. Cu atatea beneficii ale acestui aliment, nu e o idee rea sa il iei in considerare data viitoare cand iti pui la punct dieta. Si poate ca dupa o luna vei ramane surprinsa de ce poate sa faca.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.