zoot

Raportul optim de acizi grasi esentiali omega 6 : omega 3

Raportul optim de acizi grasi esentiali omega 6 omega 3

Se numesc esentiali pentru ca organismul nu-i poate produce si este necesar sa ni-i procuram din alimentatie. Nu sunt folositi de catre organism doar pentru a elibera energie sau pentru a fi stocati, au un rol importand in coagularea sangelui si reglarea inflamatiei.

Ceea ce trebuie sa retinem este faptul ca acizii grasi omega 3 si omega 6 nu au aceleasi efecte. Daca acizii grasi esentiali omega 3 sunt anti-inflamatori, acizii esentiali omega  6 sunt pro-inflamatori (1). Bineinteles,  inflamatia este un raspuns natural al organismului la infectie si prejudiciu, esentiala pentru supravietuire, insa inflamatia excesiva contribuie la dezvoltarea unei serii de boli acute si cronice actuale, de la boli ale inimii si cancer la sindromul metabolic.

Altfel spus, un raport dezechilibrat intre omega 6 si omega 3 creste inflamatia, pe cand o dieta cu un raport echilibrat reduce inflamatia (2). Teoretic, intr-o dieta echilibrata si diversificata n-ar trebui sa ne facem griji cu privire la optimizarea acestui raport. In practica, acest raport a evoluat de la 1:1 la 16:1 intr-o dieta tipic vestica (3). Cu alte cuvinte, consumam o cantitate prea mare de acizi grasi esentiali omega 6 si prea putini acizi grasi esentiali omega 3.

Conform dr. Lands WE (4) putem evita sa ne expunem la aceste riscuri prin doua interventii simple:

  • Consuma mai multi acizi grasi esentiali omega 3 si mai putini acizi grasi omega 6
  • Consuma mai putina mancare la o masa pentru a reduce stresul oxidativ vascular postprandial.
Surse de acizi grasi esentiali omega 3: ulei de in, ulei de peste din somon, seminte de chia, nuci si ulei din nuci, caviar, somon afumat, macrou, stridii, boabe de soia, spanac.
Surse de acizi grasi esentiali omega 6:  cele mai multe uleiuri vegetale, seminte si nuci,  carne de porc, pui, vita, produse lactate si oua, alimente procesate in grasimi omega 6

Mai mult, un consum mare de omega 6 a fost asociat cu violenta si depresia (5.6), pe cand consumul de omega 3 imbunatateste tot felul de tulburari mentale, cum ar fi schizofrenia si tulburarea bipolare.

  • Calder P.C. (2006) n-3 Polyunsaturated fatty acids, inflammation and inflammatory diseases. The American Journal of Clinical Nutrition.
  • Russo G.L (2009) Dietary n-6 and n-3 polyunsaturated fatty acids: from biochemistry to clinical implications in cardiovascular prevention. Biochemical Pharmacology
  • Simopoulos A.P (2006) Evolutionary aspects of diet, the omega 6 / omega 3 ratio and genetic variation: nutritional implications for chronic diseases. Biomedicine & Pharmacotheraphy
  • Lands W.E. (2005) Dietary fat and health: the evidence and the politics of preventions: careful use of dietary fats cand improve life and prevent disease. Annals of the New York Academy of Science
  • Hibbein J.R. si altii (2004) Increased homicide rates and linoleic acid consumption among five Western countries, 1961-2000. Lipids.
  • Keicolt-Glaser J si altii (2007) Depressive Symptoms, omega 6: omega 3 fatty acids and inflammation in older adults. Psychosomatic Medicine

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.