zoot

Probioticele si pierderea in greutate

Atunci cand auzi de bacterii nu te poti abtine sa nu te gandesti la ceva rau. Dar nu toate bacteriile sunt determinate sa te imbolnaveasca. O parte dintre bacterii au colonizat organismul uman cu mult timp in urma si au hotarat ca trebuie sa lucreze cu noi pentru supravietuire. Acesta este cazul bacteriilor bune care colonizeaza tractul intestinal.

Probiotice

Colonul nostru este exemplul perfect de simbioza intre om si bacterii.

De-a lungul timpului, noi am “adapostit” aceste microorganisme, iar ele, ca multumire, s-au oferit sa ne ajute sa procesam alimentele si sa obtinem cat mai multe din alimentele pe care le mancam. Pentru ca fara aceste bacterii, am absorbi mult mai putin din mancare, deoarece nu avem capacitatea enzimatica sa desfacem unele alimente in bucati suficient de mici pentru a fi absorbite.

Ce sunt bacteriile bune si cum influenteaza greutate?

Din punct de vedere microbiologic, bacteriile comensale (care se gasesc in mod normal in corp) pot fi impartite in doua mari familii, Bacteroides si Firmicutes. Aceste doua familii colonizeaza tractul tuturor persoanelor, dar proportia in care acestea ocupa colonul pare sa aiba un rol foarte important in greutatea si silueta noastra.

Mai multe studii au aratat ca persoanele care au un exces de greutate au mai multe bacterii din categoria Firmicutes si mai putine din categoria Bacteroides. Evident, in cazul persoanelor slabe raportul este inversat. Aceste studii au mers mai departe si au observat ce se intampla cu soarecii de laborator carora le sunt administrate bacterii Firmicutes. Rezultatul a cimentat si mai bine concluzia pe care cercetatorii o aveau deja – soarecii au luat in greutate suplimentar fata de cei la care dieta a ramas neschimbata.

Cu aceste informatii in cap, urmeaza intrebarea fireasca – si noi cum sa facem sa avem mai multe Bacteroides? Pai cu probiotice, desigur. Probioticele sunt substante care au efectul opus antibioticelor – in loc sa distruga bacteriile, determina stimularea proliferarii lor. Unele probiotice iti colonizeaza tractul intestinal cu alte bacterii ce sunt dovedite ca functioneaza in favoarea ta, in timp ce altele actioneaza in sensul distrugerii bacteriilor nocive.

Surse de probiotice

Surse de probiotice

Aceste probiotice pot proveni in mod natural din branzeturi, in special din cea de vaca, din iaurtul realizat in casa, sau, pentru pasionati, din vinul obtinut din strugurii de casa. O alta sursa de probiotice este data de numeroasele suplimente gasite in farmacii sau in plafar si despre aceasta discutam in continuare. In comert probioticele se gasesc sub forma de capsule, iaurt sau sirop si au denumirea generica de Lactobacili, care nu sunt altceva decat un alt tip de bacterii care ajung in tractul intestinal si determina modificari ale bacteriilor comensale.

Desigur, deoarece nu este nimic simplu in medicina, exista mai multe tipuri de tulpini de Lactobacili care se gasesc in comert. Dintre acestea, trebuie sa retii ca

  • Lactobacillus gasseri este cel mai studiat si promite cele mai mari scaderi in greutate in urma unui consum regulat, pe o perioada de minim 6-12 saptamani. Unul dintre studii a aratat o scadere de 8.5% a grasimii abdominale dupa 12 saptamani de consum al Lactobacillus gasseri.
  • Alte tulpini de lactobacil care determina scaderea ponderala, intr-o masura mai mica decat gasseri sunt si fermentum, amylovorum sau rhamnosus. Cu toate acestea, s-a observat ca, desi slabirea exista, dupa oprirea dietei cu lactobacili, persoanele au pus la loc greutatea pierduta intr-o luna sau chiar mai putin.
  • Una dintre cele mai raspandite tulpini de lactobacil in comert este Lactobacillus acidophilus. Acest tip de bacterie nu doar ca nu determina scaderea ponderala, ba dimpotriva, determina o crestere in greutate la subiectii pe care a fost testat. Astfel ca trebuie sa fii atenta la ce ceri si ce primesti, daca tinta ta este sa dai kilogramele jos. Noi iti prezentam studii pe care persoana care comercializeaza acesti lactobacili s-ar putea sa nu le cunoasca, asa ca e bine sa stii exact ce sa ceri.

Desigur, in acest articol am discutat doar despre efectele probioticelor asupra scaderii in greutate, dar efectele acestora sunt mult mai numeroase si le vom dezvolta intr-un articol separat. Dintre acestea, enumeram: stimularea imunitatii, ameliorarea functiei cardiace, echilibrarea profilului lipidic si multe altele.

Asadar, data viitoare cand vei fi nemultumita de ceea ce vezi in oglinda, nu uita ca bacteriile nu sunt doar nocive, ci pot lucra si in favoarea ta.

Lactobacillus gasseri este cel pe care trebuie sa il cauti pentru efecte maxime, iar acidophilus este cel de care trebuie sa te feresti. Cu aceste informatii, poti fii sigura ca nu vei da gres!

SURSE:

  • Eckburg P.B. si altii (2005) Diversity of the human intestinal microbial flora. Science
  • King S. si altii (2014) Effectiveness of probiotcs on the duration of illness in healthy children and adults who develop common acute respiratory infectious conditions: a systematic review and meta-analysis. The British Journal of Nutrition
  • Ritchie M.L. si Romanuk T.N.(2012) A meta-analysis of prebiotic efficacy for gastrointestinal diseases. PLoS One
  • Hill C. si altii (2014) Expert consensus document. The International Scientific Association for Probiotics and Prebiotics consensus statement on the scope and appropriate use of the term probiotic. Nature reviews. Gastroenterology & Hepatology

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.