zoot

Opt semne si simptome ale deficientei de vitamina D

Spre deosebire de multe alte vitamine, vitamina D, functioneaza ca un hormon, si fiecare celula din corp are un receptor pentru ea. Vitamina D este produsa in organism din colesterol, atunci cand pielea este expusa la soare. In plus, o parte din ea ajunge cu anumite alimente.

Aportul zilnic recomandat este de obicei in jur de 400-800 UI, dar multi experti spun ca ar trebui sa obtineti chiar mai mult decat atat. Deficitul de vitamina D este foarte frecvent si se estimeaza ca aproximativ 1 miliard de oameni din intreaga lume au un nivel scazut de vitamina in sange.

Acestia sunt factorii de risc comuni pentru deficitul de vitamina D:

  • Pielea inchisa la culoare;
  • Varsta inaintata;
  • Supraponderabilitatea sau obezitatea;
  • Consumul redus de peste sau lapte;
  • Aflarea mai departe de ecuator, unde exista putin soare pe tot parcursul anului;
  • Folosirea permanenta a protectiei solare.

Cei mai multi oameni nu realizeaza ca au un deficit de vitamina D, deoarece simptomele sunt in general subtile si depind de sensibilitatea individuala si de gradul de deficienta. Oamenii nu le pot observa cu usurinta, chiar daca acestea influenteaza negativ calitatea vietii.

Cele mai importante 8 semne si simptome ale deficientei de vitamina D

Semne si simptome ale deficientei de vitamina d

  1. Raceala frecventa

Unul dintre rolurile cele mai importante ale vitaminei D este pastrarea sistemul imunitar puternic, astfel incat sa poata lupta cu virusii si bacteriile care cauzeaza boala. Acestia interactioneaza direct cu celulele care sunt responsabile pentru combaterea infectiilor.

Daca te imbolnavesti des, mai ales de raceala sau gripa, nivelul scazut de vitamina D poate fi un factor cauzal.

Mai multe studii observationale au aratat o legatura intre deficitul vitaminei D si infectiile tractului respirator, cum ar fi raceala, bronsita si pneumonia.

  1. Senzatia de oboseala permanenta

Senzatia de oboseala poate avea mai multe cauze, dar si deficitul de vitamina D poate fi una dintre ele. Din pacate, este adesea trecut cu vederea ca fiind o cauza potentiala.

Intr-un caz, o femeie care s-a plans de oboseala in timpul zilei, ce nu trecea nici dupa odihna si dureri de cap, s-a dovedit ca avea un nivel de numai 5,9 ng / ml. Acesta fiind extrem de scazut, ca si orice alta valoare sub 20 ng / ml este considerata a fi deficitara. Cand femeia a luat un supliment de vitamina D, nivelul ei a crescut la 39 ng / ml si simptomele s-au atenuat.

Cu toate acestea, chiar si nivelurile sanguine, care nu sunt extrem de scazute pot avea un impact asupra nivelului de energie.

  1. Durerile de oase si durerile de spate

Vitamina D este implicata in mentinerea sanatatii oaselor printr-o serie de mecanisme. Unul din ele fiind imbunatatirea absorbtiei de calciu in organism.

Durerile osoase si durerile de spate mai mici pot fi semne ale nivelului inadecvat de vitamina D in sange.

Rezultatele unui studiu au aratat o relatie de asociere intre nivelurile de vitamina D si durerile de spate, la mai mult de 9.000 de femei in varsta.

Cercetatorii au descoperit ca cei care au deficit sunt mai susceptibili de a avea dureri de spate, inclusiv dureri de spate severe, care limiteaza activitatile zilnice.

  1. Stari depresive

Serotonina, numit „hormonul fericirii” este asociata cu o imbunatatire a starii de spirit, acesta creste odata cu expunerea la lumina puternica si scade datorita expunerii scazute la soare.

In 2006, oamenii de stiinta au evaluat efectele vitaminei D asupra sanatatii mintale a 80 de pacienti varstnici si au ajuns la concluzia, ca cei cu niveluri mai mici de vitamina D au fost de 11 ori mai predispusi sa sufere de depresie decat cei care au primit doze suficiente.

  1. Vindecarea lenta a ranilor

Vindecarea lenta a ranilor dupa o interventie chirurgicala sau o trauma poate fi un semn ca nivelul de vitamina D este prea mic.

Rezultatele unui studiu efectuat in laborator a aratat ca vitamina D creste productia de compusi care sunt cruciali pentru formarea pielii noi, ca parte a procesului cicatrizant.

Iar pacientii care au avut interventii chirurgicale stomatologice au constatat ca anumite aspecte ale vindecarii au fost compromise de deficitul de vitamina D.

  1. Scaderea densitatii osoase

Cei mai multi oameni cred ca lipsa de calciu este principalul vinovat in problemele cu oasele. Cu toate acestea, fara vitamina D, calciul nu se absoarbe in mod corespunzator, spune Jennifer Giamo, un nutritionist si antrenor personal certificat.

Multe femei mai in varsta, care sunt diagnosticate cu osteoporoza cred ca au nevoie de a lua mai mult calciu. Cu toate acestea, ele pot avea si deficit de vitamina D.

Un aport adecvat de vitamina D si mentinerea nivelului sanguin in intervalul optim poate fi o strategie buna pentru protejarea masei osoase si reducerea riscului de fracturare.

  1. Caderea parului

Caderea parului este adesea atribuita stresului, care de multe ori este o cauza comuna. Insa, atunci cand pierderea este severa, ea poate fi rezultatul unei boli sau unui deficit de nutrienti, printre care si vitamina D.

Alopecia areata este o boala autoimuna caracterizata prin pierderea severa a parului pe cap si alte parti ale corpului. Este asociat cu rahitismul, o boala a oaselor moi la copii, din cauza deficitului de vitamina D.

  1. Dureri musculare

Cauzele durerii musculare sunt adesea dificil de identificat, dar exista unele dovezi, precum ca deficitul de vitamina D poate fi o cauza potentiala a durerilor musculare la copii si adulti, deoarece receptorii vitaminei D sunt prezenti si in celulele nervoase, numite nociceptori, si au rolul de a raspunde la durere.

Un studiu efectuat la 120 de copii cu deficit de vitamina D, care au dureri de crestere a constatat ca o singura doza de vitamina a redus intensitatea durerii cu o medie de 57%.

Pentru a preveni deficienta de vitamina D este necesar sa va expuneti la soare timp de zece, douazeci de minute pe zi si sa consumati peste, oua si alte produse imbogatite cu vitamina D.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.