zoot

Mitul grasimilor care te ingrasa demistificat

In ultimele deceniii grasimile s-au ales cu o reputatie proasta, fiind blamate pentru excesul de greutate, riscul bolilor de inima si ale altor boli cronice, ajungandu-se sa se cultive diferite stiluri de viata low fat. In lumina ultimelor studii aflam ca grasimile bune nu ne ingrasa, ba chiar sunt esentiale bunei functionari a corpului nostru.

 

Ce sunt grasimile bune?

grasimi care nu ingrasa

Inainte sa te indrepti catre o langoasa imbibata de grasimi sau catre o portie de cartofi prajiti in ulei,afla ca nu toate grasimile sunt la fel si nu in orice combinatie. Grasimile bune:

  • Sunt grasimi esentiale pe care corpul nostru nu le produce si trebuie sa le obtinem din alimentele consumate: omega 3 si omega 6. Daca grasimi omega 6 gasim in nuci si seminte, uleiuri vegetale si cereale integrale) si le consumam zilnic, grasimile omega 3 sunt neglijate. Acestea din urma se regasesc in peste gras, fructe de mare si alege. Desi exista surse vegetale de omega 3 (chia, seminte de in, canepa sau nuci) capacitatea de conversie a acizilor alfa linoleici (ALA) in compusi cu catena lunga (DHA, EPA) este scazuta.
  • Grasimile monosaturate sunt si ele bune pentru sanatatea corpului nostru. Gasite in alimente precum avocado, nuci de macadamica sau ulei de masline, ajuta la combarea procesului inflamator al organismului.

Desi nu intra in categoria grasimilor ‘bune’…

Nu exclude din alimentatia ta nici grasimile saturate din smantana, ou, carne si organe grase. Alcatuiesc  50% din membrana celulara, sunt necesare pentru sanatatea sistemului osos , ajuta imunitatea corpului si tind sa creasca nivelul de testosteron. In cazul grasimilor saturate, moderatia este cheia unei alimentatii echilibrate.

De ce si cand nu te ingrasa grasimile?

grasimi bune

Grasimile dau senzatia de satietate si o pastreaza, in special cand sunt consumate intr-o dieta bogata in proteine si saraca in glucide. Un peste gras consumat cu salata sau legume nu te ingrasa insa nu putem spune acelasi lucru despre o friptura cu cartofi prajiti sau un hamburger servit in chifla. Important este si aportul caloric. Pe cand carbohidratii si proteinele vin cu 4 calorii / g, un gram de grasimi aduce un aport de 9 calorii. Tocmai pentru ca grasimile dau savoare preparatelor, tindem sa consumam o cantitate mai mare decat necesarul efectiv al corpului nostru.

Grasimile nu ingrasa cand:

  • Nu sunt asociate cu cantitati mari de carbohidrati la aceeasi masa
  • Nu sunt consumate in exces, intr-un aport caloric peste necesitatile corpului tau

De ce sa consumi grasimi bune intr-un mod echilibrat?

  • Sunt parte integrata din membrana celulara, responsabile pentru buna functionare a intregului corp
  • Sunt necesare pentru a asimila si consuma vitaminele solubile in grasimi (liposolubile)
  • Sunt o sursa de energie, dau senzatia de satietate si o pastreaza, fara oscilatii in nivelul de zahar din sange (alimentele cu indice glicemic scazut potolesc foamea pe durate mai lungi si reduc poftele alimentare)
  • Au un rol important in reglarea nivelului de inflamatie din corpul nostru
  • Grasimile bune din peste gras, ulei de cocos, avocado si uleiuri vegetale sunt asociate cu frumusestea pielii
  • Componentele EPA si DHA din acizii grasi omega 3 au un rol important in functionarea si mentinerea sanatatii creierului, imbunatatind functiile cognitive dar si starileafective, influentand nivelul de serotonina din corp, de unde starea de bine.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.