zoot

L-carnitina. Suplimentul cu numeroase beneficii pentru sanatate

L-carnitina este un derivat de aminoacid natural, care adesea e luata ca un supliment pentru pierderea in greutate. Este posibila si sintetiza in organism si are loc in ficat si rinichi. Pentru sinteza normala a L-carnitinei sunt necesari aminoacizii lizina si metionina, dar si prezenta mai multor vitamine: C, B3, B6, B9, B12.

In cazul in care cel putin una dintre aceste substante nu este suficienta, atunci procesul de sinteza incetineste sau chiar se opreste. Si atunci e nevoie de surse suplimentare care contin L-carnitina, precum carnea si produsele lactate sau suplimentele procurate de la farmacie.

Ce este L-carnitina?

L carnitina beneficii

L-carnitina este un aminoacid care are o structura similara cu cea a vitaminelor din grupul B . Datorita numarului mare de calitati valoroase, este folosita de multe ori ca un supliment alimentar pentru arderea grasimilor. Aminoacidul L-carnitina exercita o influenta asupra organismului, avand un efect similar cu cel al vitaminelor, dar se refera la un alt tip de substante, care se pot sintetiza in organism. O caracteristica foarte importanta a L-carnitinei – utilizarea sa nu cauzeaza distrugerea proteinelor si carbohidratilor.

Rolul L-carnitinei in organism

  • Ajuta in procesul de slabire

L-carnitina imbunatateste arderea grasimilor, iar pierderea de tesut adipos este mult mai intensa. Mecanismul prin care se realizeaza acest proces are de a face cu functia mitocondriala si producerea de energie.

Daca luam in considerare celulele umane, in interiorul acestora exista cate un organit special, numit – mitocondrie, care are rolul de a produce energie pe seama oxidarii acizilor grasi care patrund in interior.

L-carnitina ajuta la transportul acizilor grasi pana la mitocondrii, apoi faciliteaza trecerea acestora prin membrana mitocondriala. In cazul in care L-carnitina este insuficienta, acizii grasi se acumuleaza in celulele din tot corpul si pot fi o cauza a obezitatii.

  • Influenteaza functia cerebrala

L-carnitina este importanta pentru buna functionare a creierului.

Unele studii sugereaza ca forma acetil, adica acetil-L-carnitina (ALCAR), ajuta la prevenirea declinului mintal, cauzat de inaintarea in varsta.

Mai mult, s-a constatat ca L-carnitina imbunatateste rezistenta fizica si intelectuala. Acest lucru se intampla deoarece celulele nervoase in acelasi mod ca si celulele musculare au mitocondrii, iar acestea trebuie sa produca energie. De asemenea, scade riscul de dezvoltare a sindromului de oboseala cronica.

  • Este importanta pentru sanatatea inimii

Efectul benefic al carnitinei asupra sanatatii sistemului cardiovascular ar trebui sa prezinte interes pentru toata lumea, in special pentru cei care au un risc mai mare de a dezvolta boli cardiace coronariene. Ca urmare a cercetarilor medicale efectuate, s-a descoperit o relatie intre concentratiile scazute de carnitina in muschiul cardiac si insuficienta cardiaca. Carnitina asigura cresterea fluxului sanguin la nivelul inimii si cresterea nivelului de colesterol „bun“, in timp ce concentratia colesterolului „rau“ scade.

  • Reduce simptomele diabetului zaharat de tip 2

L-carnitina este indicata si bolnavilor de diabet zaharat, aceasta influenteaza pozitiv procesele de oxidare, stocare, dar si de absorbtie a glucozei.

Poate combate, de asemenea, diabetul zaharat, prin cresterea nivelului unei enzime cheie, numita AMPK, care imbunatateste capacitatea organismului de a utiliza carbohidratii.

Este sigura administrarea suplimentului de l-carnitina?

La fel ca cele mai multe suplimente naturale, L-carnitina pare a fi destul de sigura si lipsita de efecte secundare grave, atunci cand este utilizata in mod rational si conform instructiunilor.

Intr-o analiza a sigurantei L-carnitinei, rezultatele au aratat ca fiind administrata in doze de aproximativ 2 grame pe zi, chiar si pe termen lung, aceasta pare a fi sigura. Cu toate acestea, au existat unele reactii adverse usoare, ca greata si disconfort gastric.

In ce alimente se gaseste?

Chiar numele L-carnitina este derivat din cuvantul „carne”. Intr-adevar, carnea cruda contine multa carnitina. De asemenea, se gaseste in peste, carne de pasare, branza de vaci si alte produse lactate.

Interesant, L-carnitina provenita din sursele alimentare are de fapt o rata de absorbtie mai mare fata de cea provenita din suplimente.

Conform unui studiu, intre 57-84% din L-carnitina este absorbita atunci cand se consuma alimente, comparativ cu doar 14-18% cand este luata sub forma de supliment.

Dupa cum sa mentionat mai inainte, corpul are capacitatea de a o produce in mod natural din aminoacizii metionina si lizina.

Este necesar de a lua suplimente de L-carnitina?

Nivelurile de L-carnitina sunt influentate de mai multi factori, cat de multa carne mananci si in ce masura corpul o poate produce.

Din acest motiv, nivelurile de L-carnitina sunt adesea mai scazute la vegetarieni, deoarece ei evita produsele de origine animala.

Prin urmare, pentru ei poate fi indicat sa ia suplimente de L-carnitina.

Persoanele in varsta la fel ar trebui sa ia suplimente, deoarece cercetarile arata ca nivelurile tind sa scada pe masura ce omul inainteaza in varsta.

In plus, riscul de deficit este mai mare pentru cei care sufera de ciroza si boli renale.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.