zoot

Inulina – beneficii pentru sanatate

Cand vine vorba despre fibre, cu totii am auzit ca sunt bune pentru organism, dar nu prea se stie de ce. Adevarul este ca sunt mai multe motive pentru care se recomanda consumul de fibre:

  • Ajuta la formarea bolului intestinal;
  • Accelereaza tranzitul intestinal;
  • Este un factor dovedit de preventie a cancerului de colon;

Altfel spus, consumand fibre poti spune adio perioadelor de constipatie si, in plus, te pui si la adapost de temutul neoplasm.

Una dintre fibrele cele mai importante care au fost descoperite este inulina. Despre ea vom vorbi mai jos, pentru ca efectele sale numeroase la nivelul tractului gastro-intestinal, al sistemului circulator si al sanatatii per total sunt indiscutabile.

Ce este inulina?

Alimente inulina

De fapt, exista un grup intreg de substante, numite inuline, care nu sunt altceva decat oligozaharide ce contin majoritar glucoza. Aceste inuline exista in mod natural in corp, dar pot fi luate si din mediul inconjurator. Planta care contine cea mai mare cantitate de inulina este cicoarea, dar mai sunt alte 36.000 de plante cu aceasta substanta in compozitie. Dintre acestea amintim: ceapa, bananele sau usturoiul.

Aceste plante folosesc inulina ca pe o unitate de stocare a energiei, la fel si noi folosim carbohidratii. Aceasta energie este apoi folosita pentru a mentine homeostazia plantei in perioadele reci. In plus, are un osmol extrem de eficient, ceea ce permite o acumulare a apei la nivelul plantei.

Care sunt beneficiile inulinei si cum actioneaza ?

Inulina este mai presus de toate, o fibra, care consumata in mod regulat are ca efect determinarea senzatiei de satietate precoce. Astfel, mananci mai putin pana cand sa simti ca nu mai ai nevoie. Datorita acestui efect, inulina este un adjuvant extrem de eficient in lupta cu kilogramele, fiindca ataca problema de la radacina – te impiedica sa mananci mai multe calorii decat ar trebui.

  1. Amelioreaza constipatia

Un atu al inulinei este ca ea nu poate fi degradata de “armamentul” enzimatic pe care il avem la dispozitie, astfel ca parcurge tractul intestinal nealterata. In drumul sau, atrage apa si se ataseaza de particulele de colesterol care altfel ar fi fost absorbite in torentul sanguin. Bolul intestinal se formeaza astfel mult mai rapid.

Chiar si persoanele care sufera de constipatie vad o imbunatatire majora dupa ingestia inulinei, deoarece problema lor este ca bolul intestinal este deshidratat, iar peristaltismul intestinal ncetinit. Fibrele, prin capacitatea lor de a forma acest bol in mod eficient, determina miscarea normala a intestinului prin compresie mecanica asupra peretilor colonului.

  1. Actioneaza ca un probiotic

Probioticele sunt acele substante care, prin natura lor, stimuleaza proliferarea bacteriilor de la nivelul tractului intestinal. Stim de mult timp ca bacteriile adora zaharurile si in special inulina, care odata ajunsa la nivelul colonului incepe sa fermenteze, alimentand aceste bacterii. Marii beneficiari ai acestei substante sunt Bifidobacteriile.

Si avem nevoie de ele, pentru ca sunt “muncitorii” care ne ajuta sa descompunem hrana in elemente primare pe care sa le absorbim. In plus, o flora intestinala bogata prezinta marele avantaj ca nu permite aparitia infectiilor fungice sau a parazitilor. Mecanismul este simplu – exista o cantitate fixa de nutrienti pentru hranirea bacteriilor. In momentul in care intervine un parazit, apare competitia pentru mancare, ce este castigata de flora comensala, cu conditia ca aceasta sa fie in cantitate suficienta.

  1. Poate inlocui zaharul in viata de zi cu zi

In ultimii 20 de ani s-au adunat suficiente studii si dovezi care sustin efectele nocive pe care zaharul le are la nivelul a numeroase sisteme si metabolisme din corpul nostru. Astfel ca o alternativa sanatoasa pentru zahar este binevenita.

Fiind un oligozaharid, inulina ii da un gust dulceag radacinii de cicoare. Astfel ca aceasta poate fi folosita cu succes in retetele care in mod normal solicita folosirea zaharului. Daca mai ai nevoie de un argument, iti putem spune ca inulina nu determina secretia de insulina. Astfel, nu are cum sa contribuie la declansarea diabetului zaharat tip 2.

  1. Incetineste aparitia aterosclerozei

Deoarece nu este degradata enzimatic pe parcursul tractului intestinal, inulina isi pastreaza proprietatile osmotice si lipidofile. Prin urmare, capteaza colesterolul si trigliceridele din alimentele ingerate si le impiedica sa ajunga in sange si, mai departe sa se depuna la nivelul arterelor.

Ateroscleroza este astfel incetinita, cu un efect benefic asupra intregului aparat cardiovascular. Inima pompeaza eficient sangele, iar tensiunea ramane la nivele normale.

Asadar, inulina este o substanta care ajuta la scaderea in greutate, previne cancerul de colon si diabetul si iti mentine inima sanatoasa. Daca este sa ne intrebi pe noi, ar trebui sa ii acorzi o sansa !

SURSE:

  • Kolida S. si altii (2002) Prebiotic effects of inulin and oligofructose. British Journal of Nutrition 
  • Wang X. si Gibson G.R. (1993) Effects of the in vitro fermentation of oligofructose and inulin by bacteria growing in the human large intestin. Journal of Applied Microbiology
  • Gibson G.R. si altii (1995) Selective stimulation of bifidobacteria in the human colon by oligofructose and inulin. Gastroenterology

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.