zoot

Este bine sa consumi untura?

Untura este un tip de grasime folosita pe larg in retetele de patiserie. Cu toate acestea, untura vegetala a cazut in dizgratie in ultimele cateva decenii, din cauza continutului sau ridicat de grasimi trans. Din acest motiv, cele mai multe intreprinderi din industria alimentara si-au reformulat produsele pentru ca sa nu contina grasimi trans.

 

Ce este untura?

Untura

Numita si grasime pentru fragezirea aluatului, ea este preparata fie din grasime animala, fie din ulei vegetal hidrogenat partial sau total. In zilele noastre cel mai frecvent untura se obtine din ulei vegetal de soia, bumbac sau palmier, care in mod normal la temperatura camerei sunt in stare lichida.

Cu toate acestea, structura chimica a uleiului este modificata printr-un proces numit hidrogenare. Acesta face ca uleiurile sa devina mai solide si sa aiba o consistenta mai groasa. In plus, untura rezultata este mult mai stabila si poate fi depozitata la temperatura camerei.

De ce oamenii folosesc untura?

Untura este utilizata in mod traditional in produsele de patiserie, cum ar fi biscuiti, placinte, prajituri pentru a le oferi o textura mai sfaramicioasa.

Este, de asemenea, utilizata frecvent si la prajit, inlocuind uleiul, deoarece are un punct de topire ridicat și este mult mai stabila termic decat uleiul. Acest lucru are ca rezultat formarea a unui numar mai mic de compuși nedoriti care de obicei se formeaza la prajirea uleiului, iar produsul final este mai putin gras.

Valoarea nutritionala a unturii

Spre deosebire de unt sau margarina, care contin aproximativ 80% grasime, untura contine 100% grasime. Prin urmare, este foarte bogata in calorii si nu contine deloc carbohidrati sau proteine, insa contine foarte putine vitamine și minerale.

De exemplu, o lingura (13 grame) de untura contine:

  • Calorii:113;
  • Grasime totala:12,7 grame;
  • Grasime nesaturata:8,9 grame;
  • Grasime saturata:3,2 grame;
  • Grasime trans:1,7 grame;
  • Vitamina K:8% din DZR.

DZR-doza zilnica recomandata

Untura vegetala este periculoasa din cauza grasimilor trans

Hidrogenarea transforma uleiul vegetal lichid intr-un produs solid prin bombardarea cu atomi de hidrogen. Aceasta schimba structura chimica a uleiului de la cea nesaturata la cea saturata.

Grasimile saturate au o structura moleculara mai uniforma si sunt impachetate mai strans. Atunci cand un ulei este complet hidrogenat, el devine foarte greu, iar cand este doar partial hidrogenat, este inca oarecum moale și are o textura cremoasa, tartinabila.

Din pacate, hidrogenarea partiala creeaza si grasimi artificiale trans, care au efecte grave asupra sanatatii.

Grasimile trans cresc riscul bolilor cardiovasculare, ridica nivelul colesterolului „rau” si scad nivelul colesterolului „bun”, pot favoriza dezvoltarea inflamatiei si rigidizarea arterelor.

Acizi grași trans fac dificila comunicarea intercelulara si afecteaza functiile sistemului nervos.

Alternative la untura

  • Unt

Untul este, probabil, cea mai populara alternativa la untura. Multi oameni prefera de fapt untul din cauza aromei bogate pe care o are. Insa unii ezita sa foloseasca unt, deoarece are un continut ridicat in grasimi saturate, continand aproximativ de doua ori mai mult decat untura.

In trecut, expertii din sanatate au sustinut ca consumul de grasimi saturate este legat de un risc mai mare de boli de inima. Cu toate acestea, mai multe studii știintifice recente nu au precizat aceasta legatura. Exista, de asemenea, unele dovezi ca grasimile trans naturale ce se gasesc in produsele lactate pot avea chiar beneficii pentru metabolism si sanatate.

Prin urmare, untul este o alternativa potrivita pentru untura in cele mai multe retete. Doar sa fiti conștienti de faptul ca apa din unt poate crea o consistenta ușor diferita fata de ce a unturii.

  • Ulei de palmier sau ulei de nuca de cocos

Uleiurile nerafinate de nuca de cocos și de palmier, sunt in mod natural bogate in grasimi saturate, ceea ce le face solide la temperatura camerei.

Aceasta textura solida, tartinabila este argumentul ca aceste uleiuri pot fi folosite in retete ca o alternativa la untura.

Multe branduri comercializeaza acum grasimi alternative realizate din ulei de palmier pur sau ulei de nuca de cocos, care pot inlocui untura in raport de 1:1.

In plus, uleiul de nuca de cocos este cunoscut si pentru beneficii sale pentru sanatate.

Dar aceste optiuni nu sunt lipsite de dezavantaje. Uleiul de cocos poate da alimentelor o aroma de alune sau de nuca de cocos, iar uleiul de palmier, a ajuns in vizor, deoarece recoltarea sa are efecte negative asupra mediului.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.