zoot

Diferenta dintre indicele glicemic si indicele insulinic

Diferenta dintre indicele glicemic si indicele insulinic

In urma cu peste trei decenii, David Jenkins de la Universitatea din Toronto propunea indicele glicemic pentru a masura cat de repede ajung in sange carbohidratii dintr-un aliment si ridica nivelul de zahar din sange. Pentru mult timp, indicele glicemic a fost un punct de referinta pentru alegerile alimentare din cadrul diferitelor programe alimentare. Din pacate, indicele glicemic ridica diferite probleme.

Unul dintre neajunsurile indicelui glicemic este ca deriva din studierea alimentelor in mod izolat. In realitate, mesele sunt compuse din alimente amestecate iar metoda de preparare (gatit) poate schimba indicele glicemic dar cel mai mare neajuns al indicelui glicemic este ca nu tine cont de portiile servite in mod obisnuit. In vederea standardizarii masurii, acesta se raporteaza la 50g din respectivul aliment. Acest fapt a facut ca anumite alimente, precum morcovii sau pepenele sa aiba in indice glicemic ridicat.

Pentru a corecta acest neajuns, a fost propus incarcatura glicemica (glycemic load) care ia in considerare si cantitatea. Daca este studiata incarcatura glicemica, observam ca anumite alimente cu indice glicemic moderat sau incarcat, au, de fapt, o incarcatura glicemica mica, in timp ce majoritatea cerealelor, au o incarcatura glicemica mai mare.

Desi este un indice mult mai potrivit, incarcatura glicemica este puternic corelata cu eliberarea de insulina, existand  insa mai multe alimente cu indice glicemic scazut care cresc nivelul insulinei: produsele lactate, carnea de vita si pestele. Daca produsele lactate contin lactoza si nu ne-ar suprinde, carnea de vita si pestele nu contin carbohidrati. Se pare ca anumiti aminoacizi pot provoca un raspuns la insulina, in ciuda lipsei de carbohidrati iar anumite alimente cauzeaza un raspuns la insulina disproportionat in comparatie cu incarcatura de carbohidrati (2). Spre deosebire de alimentele bogate in carbohidrati, alimentele pur proteice determina corpul sa secrete glucanon – hormon care se opune efectelor potential novice ale insulinei. Sunt alimente satioase care te ajuta sa controlezi foamea pe termen lung.  Aceiasi cercetatori care au propus indicele insulinic (1), propun si indicele de satietate (2) care indica masura in care un aliment satisface senzatia de foame.

Aliment Glucose score Insulin score Satiety score
Tarate 40 ± 7 32 ± 4 151
Terci de ovaz 60 ± 12 40 ± 4 209
Muesli 43 ± 7 46 ± 5 100
Fulgi de porumb 76 ± 11 75 ± 8 118
Paine alba 100 ± 0 100 ± 0 100
Paste rafinate 46 ± 10 40 ± 5 119
Paste integrale 68 ± 10 40 ± 5 188
Paine din cereale 60 ± 12 56 ± 6 154
Orez brun 104 ± 18 62 ± 11 132
Cartofi prajiti 71 ± 16 74 ± 12 116
Orez alb 110 ± 15 79 ± 12 138
Cartofi 141 ± 35 121 ± 11 323
Oua 42 ± 16 31 ± 6 150
Branza 55 ± 18 45 ± 13 146
Carne de vita 21 ± 8 51 ± 16 176
Linte 62 ± 22 58 ± 12 133
Peste 28 ± 13 59 ± 18 225
Fasole gatita 114 ± 18 120 ± 19 168
Mere 50 ± 6 59 ± 4 197
Portocale 39 ± 7 60 ± 3 202
Banane 79 ± 10 81 ± 5 118
Struguri 74 ± 9 82 ± 6 162
Arahide 12 ± 4 20 ± 5 84
Popcorn 62 ± 16 54 ± 9 154
Chipsuri de cartofi 52 ± 9 61 ± 14 91
Inghetata 70 ± 19 89 ± 13 96
Iaurt 62 ± 15 115 ± 13 88
Gogosi 63 ± 12 74 ± 9 68
Cornuri cu ciocolata 74 ± 9 79 ± 14 47
Prajituri 56 ± 14 82 ± 12 65
Biscuiti 118 ± 24 87 ± 12 127
Fursecuri 74 ± 11 92 ± 15 120

Sursa tabel: wikipedia

  • Holt S. si altii (1997) An insulin index of foods: the insulin demand generated by 1000kj portions of common foods. American Journal of Clinical Nutrition.
  • Holt S. si altii (2005) A satiety index of common foods. European Journal of Clinical Nutrition.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.