zoot

Dieta ketogenica: 10 semne ca esti in cetoza (ketoza)

Cetoza in dieta fara carbohidrati

O dieta ketogenica (keto) este o dieta foarte saraca in carbohidrati, care transforma corpul intr-o masinarie de ardere a grasimilor. Ea contribuie la pierderea in greutate, la mentinerea sanatatii, dar si la marirea indicilor de performanta fizica, insa are si unele efecte secundare in primele saptamani.

O dieta keto este special conceputa pentru a induce cetoza. Cetoza este procesul metabolic normal prin care organismul descompune grasimea pentru a obtine energie.

Dar cum sa stiti daca sunteti in cetoza sau nu?  Acest articol va prezinta 10 semne care arata ca sunteti in cetoza.

  1. Respiratie cu miros specific

La intrarea in ketoza, unii oameni raporteaza o schimbare distincta in mirosul respiratiei lor. Este de fapt un efect secundar care trece cu timpului si este cauzata de nivelurile crescute de cetone. Vinovatul specific este acetona, o cetona care iese din organism prin urina si respiratie. O solutie buna este spalatul pe dinti de mai multe ori pe zi, sau folosirea gumei de mestecat fara zahar.

  1. Pierderea in greutate

Dupa cum si este acesta principalul scop pentru care majoritatea oamenilor urmeaza aceasta dieta, probabil, ca pe toata perioada veti pierde din kg. In prima saptamana kg se vor duce mai rapid pe seama eliminarii apei care pana acum a fost retinuta in tesuturi.

Dupa eliminarea excesului de apa vine si randul tesutului adipos, doar ca acesta se va oxida mai lent si in mod constant, atata timp cat ramaneti la dieta si sunteti intr-un deficit de calorii.

  1. Cresterea nivelului de corpi cetonici in sange

Unul dintre semnele distinctive ale unei diete ketogenice este reducerea nivelului de zahar din sange si cresterea nivelului de cetone. Pe masura ce progresati cu dieta ketogenica, veti incepe sa ardeti grasimile din depozite, iar cetonele rezultate vor servi ca surse principale de combustibil. Metoda cea mai sigura si precisa de verificare a cetozei este masurarea nivelului de cetone sanguine cu ajutorul unor teste specialie care pot fi procurate din farmacie.

Acestea masoara nivelul de cetona prin calcularea cantitatii de beta-hidroxibutirat (BHB), una dintre cetonele primare prezente in fluxul sanguin.

  1. Cresterea nivelului de cetone in aerul expirat si in urina

O alta modalitate de a masura nivelul corpilor cetonici se face cu un analizator de respiratie. Acesta monitorizeaza acetona, una dintre cele trei cetone principale, rezultate in timpul cetozei.  O alta optiune eficienta este masurarea prezentei cetonelor in urina cu ajutorul unor benzi speciale dotate cu indicatoare.

  1. Suprimarea apetitului

Multi oameni raporteaza scaderea senzatiei de foame in timp ce urmeaza un regim alimentar ketogenic. Motivele pentru care se intampla acest lucru sunt inca investigate. Cu toate acestea, se crede ca reducerea foamei se poate datora aportului crescut de proteine vegetale, dar si unor modificari ai hormonilor ce determina foamea.

  1. Cresterea fortei musculare si a energiei

Atunci cand incepeti o dieta foarte saraca in carbohidrati este posibil sa incercati senzatii de oboseala si ameteli. Acest fenomen este numit „gripa ceto“. Cu toate acestea, cei care tin dieta ketogenica un timp indelungat, in majoritatea cazurilor prezinta un surplus de energie.

  1. Oboseala pe termen scurt

Este un efect secundar natural, care de multe ori ii determina pe oameni sa renunte la dieta inainte de a intra in cetoza completa si de a culege multe dintre beneficiile sale pe termen lung. Dupa mai multe decenii de functionare pe un sistem de combustibil pe baza de carbohidrati, corpul tau este fortat sa se adapteze la un alt sistem. Aceasta comutare nu are loc peste noapte, este nevoie in mod normal de 7-30 zile inainte de a intra in cetoza pe deplin. Pentru a reduce oboseala, daca doriti puteti sa luati suplimente electrolitice cu continut de sodiu, potasiu, magneziu, deoarece, impreuna cu apa ati pierdut si o parte din electroliti.

  1. Scaderea performantei in activitatea fizica pe termen scurt

Asa cum sa discutat mai sus, excluderea carbohidratilor poate duce la oboseala generala la inceput, dar si scaderea performantelor fizice. Aceasta este cauzata in principal de reducerea depozitelor de glicogen, care mai inainte de regimul dietetic erau sursa principala de combustibil pe durata tuturor formelor de antrenament de mare intensitate.

  1. Probleme digestive

Dieta ketogenica presupune o schimbare majora in alimentatie, iar probleme digestive, cum ar fi constipatia si diareea sunt efecte secundare destul de frecvente la inceput. Ele de obicei dispar dupa perioada de tranzitie.

  1. Insomnie

La inceput de regim hipocaloric, cand are loc o reducere drastica a carbohidratilor consumati, unele persoane se plang de insomnie sau de treziri frecvente pe parcursul noptii. Este neplacut, dar nu va mai dura mult, doar pana se acomodeaza organismul, ba chiar unii sustin ca dupa ce s-au adaptat la dieta, dorm mai bine decat inainte.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.