Dieta disociata: pro si contra

  •  
  •  

Dieta disociata este simplu de inteles. Aceasta se bazeaza pe consumul unui singur tip de alimente pe parcursul unei zile intregi. La baza dietei sta principiul conform careia nu te poti ingrasa daca nu combini alimentele.

Ce este dieta disociata?

Dieta disociata

Dieta disociata a fost inventata de Dr. William Howard Hay in  1911, cunoscuta si sub numele de Dieta Hay sau Dieta Combinata. Treminand Universitatea de Medicina din New York, Dr. Hay sufera de o boala de ficat la 16 ani mai tarziu. Punand principiile dietei disociate, se observa imbunatatiri privind boala sa.

Dieta disociata are la baza o singura prezumtie fiziologica, si anume: sistemul digestiv nu poate asimila corespunzator grasimile, proteinele si carbohidratii daca sunt consumate impreuna.

Proteinele trebuie digerate intr-un mediu acid: cand sunt inghitite, stomacul produce acid clorhidric gazos care activeaza enzima pepsina, le imparte si le digera.

Acest proces are loc intr-un mediu acid care este usor neutralizat prin prezenta amidonului din legumele (de exemplu, cartoful) si zaharuri, care provin din substante alcaline.

Pentru ca glucidele (carbohodratii) sa fie digerate, este necesar un mediu alcalin. Acest proces incepe in gura cu enzima ptyalin care incepe sa imparta amidonul inainte de a ajunge la intestin, unde este divizat din nou si incepe digestia.

Prezenta proteinelor si a fructelor acide reduce alcalinitatea, reducand digerarea grasimilor.

Astfel, cand combini proteinele cu o cantitate mare de carbohidrati la aceeasi masa, se creeaza un mediu care este prea acid pentru a reduce amidonul si prea alcalin pentru a digera proteinele bune.

Insa, atat baza stiintifica cat si eficacitatea acestei teorii sunt controversate.

Multe din alimentele existente sunt deja combinate, ceea ce face imposibila separarea lor.  Fasolea, de exemplu, contine glucide (amidon sizahar), fibre, proteine si sistemul digestiv este perfect capabil sa le gestioneze.

Cand dieta disociata si dieta echilibrata (45% carbohidrati, 30% grasimi, 25% proteine) au fost comparate pe un grup de 57 de persoane timp de o luna si jumatate, s-au observat pierderi mai mari de grasimi in cazul celei din urma, specialistii sustinand ca aportul caloric redus este cel care contribuie la dieta disociata, nicidecum disocierea proteinelor de carbohidrati.

Desi nu trebuie sa numeri calorii, trebuie sa tii cont de o sumedenie de reguli de nutritie. Dieta disociata este o dieta greu de tinut, motiv pentru care nu este sustenabila pe termen lung pentru cei mai multi oameni.

 

Reguli de nutritie in dieta disociata

Reguli de nutritie in dieta disociata

Dieta disociata nu este una de excludere. Toate alimentele sanatoase pot fi consumate in aceasta dieta insa nu impreuna.

Alimentele sunt impartite in:

  • Grasimi
  • Proteine concentrate – alimente cu un continut mai mare sau egal cu 15% proteine: carne, peste, oua, branzeturi
  • Proteine mai putin concentrate – alimente cu un continut de proteine mai mic de 15%: leguminoase (fasole, naut, mazare, linte)
  • Iaurt
  • Lapte
  • Carbohidrati – zaharuri si amidon: paine, dulciuri, banane, cartofi
  • Fructe acide si acizi – portocale, lamai, grapefruit, otet de mere
  • Fructe subacide – mere, piersici, cirese, mango, nectarine, pere, papaya si fructe de padure.
  • Legume

Printre principiile de baza ale dietei disociate Hay se numara:

  • Nu se amesteca carbohidrati (zaharuri si amidon) cu proteine sau fructe acide in cadrul aceleiasi mese (exemplu: friptura cu cartofi, orez cu pui, oua cu paine etc.)
  • Cerealele sau legumele bogate in amidon se consuma cu legume fara amidon (spanac, varza, salata etc)
  • Nu se combina grasimile cu proteine mai putin concentrate (exemplu: hummus)
  • Fructele, legumele si salata ar trebui sa fie consumate in cantitati cat mai mari.
  • Se coate consuma nuci, seminte si fructe uscate cu legume crude.
  • Proteinele, legumele bogate in amidon si grasimile ar trebui consumate in cantitati limitate.
  • Se consuma cereale integrale si se evita mancarurile rafinate si procesate care au in componenta zahar alb, faina alba sau margarina (grasime trans)
  • Se lasa o pauza de 4 ore intre mesele principale.
  • Nu se consuma fructe dulci, alimente procesate zahar rafinat si produsele alimentare care contin zahar rafinat.
  • Daca se consuma fructe dulci, acestea se consuma numai pe stomacul gol, cu 20 de minute inainte de micul dejun sau cu patru ore inainte de pranz sau cina.
  • Vinul rosu si vinul alb se pot consuma cu proteine
  • Berea se poate combina numai cu legume gatite sau amidon (cartofi).
  • Alimentele neutre, precum ciocolata neagra, laptele de migdale, galbenusul de ou, smantana, apa de cocos, untul si uleiul pot fi consumate cu orice alte alimente.
  • Se bea apa din abundenta, dar nu in timpul meselor.

 

Tipuri de diete disociate

Dieta Hay este o dieta greoaie, motiv pentru care derivatele: dieta disociata pe mese, pe zile sau cicluri de disociere sunt mult mai usor de inteles dar si de tinut.

Dieta disociata pe mese

Dieta disociata pe mese

Principiul dietei disociate pe mese este unul simplu: la fiecare masa principala a zilei se consuma alimente dintr-o singura grupa alimentara si nu se repeta in cadrul aceleiasi zile. Spre exemplu, daca la micul dejun ai consumat oua, nu mai voie sa consumi oua in acea zi).

Grupe alimentare:

  • Carne
  • Peste
  • Oua
  • Lactate
  • Cereale
  • Legume
  • Fructe

Exemplu de meniu pe o zi:

  • Mic dejun: oua (oua posate, condimentate cu sare sau piper)
  • Pranz: legume (legume la gratar)
  • Cina: carne (piept de pui la gratar)

Dieta disociata pe zile

Dieta disociata pe zile

Pricipiul dietei disociate pe zile este si el simplu. In fiecare zi se consuma alimente dintr-o singura grupa alimentara si nu se repeta aceeasi zi intr-o saptamana.

Exemplu de meniu pe o saptamana:

  • Luni: Carne slaba de pasare, gatita la abur, cuptor sau gratar
  • Marti: Legume, crude sau gatite la abur, cuptor sau gratar
  • Miercuri: Lactate degresate: iaurt, lapte, branza de vaci, telemea de oaie etc.
  • Joi: Cereale: paste, paine integrala, fulgi de ovaz etc.
  • Vineri: Oua fierte sau posate (oua ochiuri romanesti in apa)
  • Sambata: Peste, gatit pe grill sau la cuptor, peste la conserva in suc propriu
  • Duminica: Fructe, mai putin fructe dulci.

O alta varianta a dietei disociate pe zile este dieta 3-3-3 care presupune sa consumi trei zile numai lactate, urmate de trei zile de legume si fructe si trei zile de carne.  Ordinea in care incepi dieta nu este importanta.

In zilele de carne poti consuma carne de pui sau de curcan, gatita la aburi, la gratar sau la cuptor, sunca slaba de pui sau de curcan, peste alb la grill sau la cuptor, ton la cutie in suc propriu etc.

In zilele de fructe si legume pot consuma legume crude (morcovi sau telina apio), legume la tigaie, cu putina apa, la aburi, la cuptor sau pe gratar dar si fructe crude (mai putin fructe dulci).

In zilele de lactate poti consuma orice tip de branza slaba, branza dietetica, branza bulgaras, iaurt si smananta degresata.

Dieta disociata ciclica

Dieta disociata ciclica

Daca dieta disociata pe zile ti se pare greu de tinut, o poti cicliza pe durate mai scurte, de 3, 4 sau 5 zile. Dieta Rina este un exemplu de dieta disociata ciclica pe intervale de 4 zile.

Exemplu de meniu:

  • Ziua I: Proteine, oua si lactate
  • Ziua a-II-a: Legume proaspete, gatite la abur sau la cuptor
  • Ziua a-III-a: Carbohidrati (inclusiv paste)
  • Ziua a-IV-a: Fructe si legume proaspete

  •  
  •  
No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

dyfashion.ro

Logo mic revista fucsia

Fucsia – O diferenta de nuanta in viata femeii moderne!

answear.ro