zoot

Dieta Banting, sacara in carbohidrati si bogata in grasimi

Daca esti o impatimita a stilului de viata low carb, cu siguranta ai auzit, cel putin in trecere, de dieta Banting. In 1864 William Banting publica “Letter of Corpulence” in care descria cum a reusit sa dea jos 23 de kilograme, reducand drastic consumul de carbohidrati, sub indrumarea doctorului Wilhelm Ebstein, cel care i-a propus un plan de nutritie radical. Scrisoarea a fost distribuita pe scara larga iar termenul ‘banting’ s-a popularizat. A ajuns sa fie tratamentul standard pentru pierderea in greutate in marile scoli medicale din Europa si America de Nord. In 1959 este exclusa din toatele tratatele de medicina si nutritie iar guverul american popularizeaza dietele bogate in carbohidrati si sarace in grasimi. De la inceputul anilor 1980 rata obezitatii si a diabetului zaharat este in continua crestere. Sa fie oare o coincidenta? – se intreaba doctorul David Noakes, initiatorul The Real Meal Revolution si cel care readuce dieta banting in atentia publicului larg odata cu lansarea cartii in 2014.

Dieta banting dr david noakes

Dieta Dr. David Noakes

Cu peste 70 de maratoane completate, Dr. David Noakes, el insusi atlet, obisnuia sa consume foarte multi carbohidrati, devenind diabetic. Incepe sa renunte la carbohidrati, revenind la dieta banting originala. Asa ia nastere The Real Meal Revolution, o dieta saraca in carbohidrati, moderata in proteine si bogata in grasimi. Doctorul reuseste sa slabeasca 20kg in primii doi ani de dieta,  isi pastreaza greutatea si are un nivel ridicat al energiei. Continua sa se antreneze, sa alerge si arata exceptional la 65 de ani. Nu mai sforaie si nu mai adoarme in fata televizorului. Cat despre celelalte afectiuni, bronsita recurenta, rinita, migrena, sindromul de intestin irtabil si refluxul gastre, toate au disparut.

Vanduta in peste 200.000 de exemplare in Africa, cartea The Real Meal Revolution popularizeaza mai degraba un stil de viata decat o dieta in sine. Nu se exclud grasimile, se consuma moderat proteine si se reduce cantitatea de carbohidrati sub 50g pe zi. Doctorul a impartit alimentele in trei categorii astfel incat adeptii Banting sa nu fie nevoiti sa calculeze calorii sau carbohidrati.

Lista alimentelor permise ( 0 – 5g carbohidrati la 100g):

  • Proteina animala: oua, toate tipurile de carne, carne de pasare de curte si vanat, mezeluri naturale, fructe de mare, lapte si lactate, branza de vaca proaspata, smantana, iaurt grecesc, branzeturi tari, branzeturi moi etc.
  • Grasimi: animale, avocado, unt, branza neprocesata, ulei de cocos, ghee, untura, ulei de macadamia, maioneza, ulei de masline
  • Nuci si seminte: migdale, seminte de in, nuci de macadamia, nuci pecan, nuci de pin, seminte de dovleac si floarea soarelui, nuci
  • Indulcitori: eritriol, stevia, xylitol
  • Legume: toate legumele cu frunze verzi, orice alte legume cultivate deasupra solului, anghinare, sparanghel, vinete, brocoli, varza, varza de Bruxelle, conopida telina, dovlecei, praz, ciuperci, ardeim dovleac, ridichii, ceapa verde, rosii, masline

Lista alimentelor de consumat in moderatie (6 – 25g carbohidrati la 100g)

  • Fructe: mere, banane, mure, afine, zmeura, cireste, clementine, afrise, struguri, agave, kiwi, mango, nectarine, portocale, piersici, pere, rodie, gutuie, capsuni, pepene verde
  • Nuci : caju, catane
  • Indulcitori: miere de albine
  • Legume: morcovi si cartofi

Lista alimentelor toxice sau nepermise (peste 26g carbohidrati la 100g)

  • Produse de patiserie: toate tipurile de faina din boabe (grau, porumb, secara, orz, mazare, orez), toate formele de paine, toate tipurile de cereale, inclusiv cerealele antice (grau, ovaz, amarant, quinoa, teff, sorg, spelta), fasole uscata, cereale, musli, fulgi de ovaz, hrisca, produse din porumb (floricele, mamaliga, amidon de porumb), cuscus, mei, paste, fidea, prajituri din orez
  • Bauturi: bere, cidru, bauturi acidulate de orice natura, bauturi light sau zero,
  • Lapte si lactate: lapte fara grasimi, lapte condesat, smantana pentru cafea, inghetata, lapte de migdale din comert, lapte de soia, lapte de orez
  • Grasimi: (aproape) toate uleiurile vegetale (sofran, floarea soarelui, rapita, struguri, porumb), ciocolata, sosuri din comert, dressinguri salata din comert, grasimi hidrogenate sau partial hidrogenate, inclusvi margarina, uleiuri vegetale si grasimi vegetale.

SURSA:  realmealrevolution.com

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.