•  
  •  

Vitamina D este o grupa de vitamine secosteroide liposolubile.Vitamina D3 este produsa in pielea vertebratelor dupa expunerea la lumina ultravioleta B, din sursele solare sau artificiale si apare in mod natural intr-o gama mica de alimente.

In unele tari, alimentele de baza precum laptele, faina sau margarina sunt artificial imbogatite cu vitamina D si este de asemenea disponibila sub forma de pilule, ca si supliment alimentar. Sursele de mancare precum pestele, ouale sau carnea sunt surse foarte bogate in vitamina D si sunt adesea recomandate persoanelor care sufera de deficienta de vitamina D.

Trei lucruri pe care ar trebui sa le stii despre vitamina D:

Vitamina d

Vitamina D este strans legata de starea generala de sanatate.

Nivelul scazut de vitamina D din corp poate avea diferite cauze. ,,Aceste cauze includ: diferite tipuri de cancer, slabiciune musculara si diabeturile de tipul I si II-posibil chiar schizofrenia sau scleroza in placi,” afirma profesorul James Fleet, din cadrul Universitatii Purdue.

De asemenea, Vitamia D joaca un rol important in bolile cardiovasculare, in excesul de estrogen, dar si in fixarea calciului in oase.

Vitamina D poate contracara riscul cancerului de san, ovarian si de colon, datorita rolului ei de a bloca excesul de estrogen si de a mentine sanatoase celule nervoase din organism. Diferite studii au aratat faptul ca Vitamina D a avut un rol important in protejarea organismului, in special a persoanelor care traiesc in tari insorite.

Studiul a fost realizat pe copiii care locuiesc cat mai aproape de Ecuador si s-a demonstrat faptul ca acestia aveau organismul mai sanatos si ca nu existau in cazul lor atat de multe cazuri de diabet de tipul I sau astm.

Un alt studiu, si anume Framingham Heart a constatat faptul ca in cazul persoanelor de peste 59 de ani, Vitamina D are un procentaj mai scazut, acest lucru contribuind la cresterea riscului de doua ori mai mult in suferirea unui atac de cord sau chiar a unui infract.

Celulele umane imunitare recepteaza insa foarte usor Vitamina D.

Aceasta vitamina previne riscul inflamator la nivelul organismului, care la randul sau previne riscul aparitiei unor boli autoimune precum: artrita reumatoida, scleroza in placi, hipertensiunea arteriala, intesin iritabil sau chiar psoriazis.

Vitamina D nu este de fapt o vitamina.

Ceea ce se cunoaste despre Vitamina D este faptul ca este o precursoare al unui hormon steroid, cunoscut sub numele de Provitamina D. Asadar, conversia Vitaminei D are loc prima oara in ficat si apoi in rinichi, inaintea ca ea sa devina un compus biologic activ, cunoscut sub numele de calcitriol.

Cel mai mare rol al vitaminei D ramane acela al mentinerii calciului in metabolism. Nivelul calciului creste in organism la suplimentarea dietei cu calciu. Insa, cresterea prea mare a nivelului de calciu din organism poate cauza ameteli, probleme ale ritmului cardiac si chiar pietre la rinichi.

Dar, aici va interveni calcitrolul care va lucra cu hormonul paratiroidian care vor mentine nivelul optim al calciului in organism.

De asemenea, Vitamina D are rolul de a mentine nivelul optim al fosforului in sange, deoarece, fara fosfor, calciul si alti compusi nu se pot mineraliza in oase.

Deficienta de fier poate incetini insa absortia Vitaminei D, dar potasiul poate ajuta la mentinerea Vitaminei D in corp. Din moment ce Vitamina D are rolul de a mentine calciul in organism, se considera ca ar fi in stransa legatura cu Vitamina K.

Laptele nu reprezinta cea mai buna sursa de Vitamina D.

Societatea din ziua de astazi ar crede ca laptele este cea mai buna sursa catre Vitamina D. De fapt, laptele pasteurizat are stransa legatura cu cazurile tulburarilor de calciu si de Vitamina D.

Laptele nu contine defapt Vitamina D. Vitamina D este adaugata in mod sintetic in laptele de vaca, in laptele de soia, in laptele din orez. Vitamina D este adaugata in mod sintetic pe aceasta cale, nu are acceasi eficienta ca si cea naturala, putand fi chiar toxica si putand afecta nivelul calicului din organism.

Cea mai buna sursa a Vitaminei D ramane insa lumina solara. Razele ultraviolete fixeaza Vitamina D in oase, dar pentru ca aceasta fixare nu rezulta din mancare sau alte suplimente, este destul de dificil ca Vitamina D sa fie primita de catre organism in acest mod.

Vitamina D poate fi gasita si intr-o serie de alimente precum peste, oua sau chiar si carne.

Orienteaza-te dupa tabelul de mai jos:

Aliment Cantitate Vitamina D
UI (Unitati Internationale) /
% Doza zilnica recomandata
Ulei de ficat din cod 1 lingura 1,360/340
Somon 3.5 uncii 400/100
Macrou 3.5 uncii 345/86
Sardine 1.75 uncii 250/63
Ton 3 uncii 200/50
Oua 1 20/5
Ficat de vita 3.5 uncii 15/4

 

Opt semne si simptome ale deficientei de vitamina D

Spre deosebire de multe alte vitamine, vitamina D, functioneaza ca un hormon, si fiecare celula din corp are un receptor pentru ea. Vitamina D este produsa in organism din colesterol, atunci cand pielea este expusa la soare.

In plus, o parte din ea ajunge cu anumite alimente.

Aportul zilnic recomandat este de obicei in jur de 400-800 UI, dar multi experti spun ca ar trebui sa obtineti chiar mai mult decat atat. Deficitul de vitamina D este foarte frecvent si se estimeaza ca aproximativ 1 miliard de oameni din intreaga lume au un nivel scazut de vitamina in sange.

Acestia sunt factorii de risc comuni pentru deficitul de vitamina D:

  • Pielea inchisa la culoare;
  • Varsta inaintata;
  • Supraponderabilitatea sau obezitatea;
  • Consumul redus de peste sau lapte;
  • Aflarea mai departe de ecuator, unde exista putin soare pe tot parcursul anului;
  • Folosirea permanenta a protectiei solare.

Cei mai multi oameni nu realizeaza ca au un deficit de vitamina D, deoarece simptomele sunt in general subtile si depind de sensibilitatea individuala si de gradul de deficienta. Oamenii nu le pot observa cu usurinta, chiar daca acestea influenteaza negativ calitatea vietii.

  1. Raceala frecventa

Raceala

Unul dintre rolurile cele mai importante ale vitaminei D este pastrarea sistemul imunitar puternic, astfel incat sa poata lupta cu virusii si bacteriile care cauzeaza boala. Acestia interactioneaza direct cu celulele care sunt responsabile pentru combaterea infectiilor.

Daca te imbolnavesti des, mai ales de raceala sau gripa, nivelul scazut de vitamina D poate fi un factor cauzal.

Mai multe studii observationale au aratat o legatura intre deficitul vitaminei D si infectiile tractului respirator, cum ar fi raceala, bronsita si pneumonia.

  1. Senzatia de oboseala permanenta

Oboseala

Senzatia de oboseala poate avea mai multe cauze, dar si deficitul de vitamina D poate fi una dintre ele. Din pacate, este adesea trecut cu vederea ca fiind o cauza potentiala.

Intr-un caz, o femeie care s-a plans de oboseala in timpul zilei, ce nu trecea nici dupa odihna si dureri de cap, s-a dovedit ca avea un nivel de numai 5,9 ng / ml. Acesta fiind extrem de scazut, ca si orice alta valoare sub 20 ng / ml este considerata a fi deficitara. Cand femeia a luat un supliment de vitamina D, nivelul ei a crescut la 39 ng / ml si simptomele s-au atenuat.

Cu toate acestea, chiar si nivelurile sanguine, care nu sunt extrem de scazute pot avea un impact asupra nivelului de energie.

  1. Durerile de oase si durerile de spate

Dureri de spate

Vitamina D este implicata in mentinerea sanatatii oaselor printr-o serie de mecanisme. Unul din ele fiind imbunatatirea absorbtiei de calciu in organism.

Durerile osoase si durerile de spate mai mici pot fi semne ale nivelului inadecvat de vitamina D in sange.

Rezultatele unui studiu au aratat o relatie de asociere intre nivelurile de vitamina D si durerile de spate, la mai mult de 9.000 de femei in varsta.

Cercetatorii au descoperit ca cei care au deficit sunt mai susceptibili de a avea dureri de spate, inclusiv dureri de spate severe, care limiteaza activitatile zilnice.

  1. Stari depresive

Suparare

Serotonina, numit „hormonul fericirii” este asociata cu o imbunatatire a starii de spirit, acesta creste odata cu expunerea la lumina puternica si scade datorita expunerii scazute la soare.

In 2006, oamenii de stiinta au evaluat efectele vitaminei D asupra sanatatii mintale a 80 de pacienti varstnici si au ajuns la concluzia, ca cei cu niveluri mai mici de vitamina D au fost de 11 ori mai predispusi sa sufere de depresie decat cei care au primit doze suficiente.

  1. Vindecarea lenta a ranilor

Rani

Vindecarea lenta a ranilor dupa o interventie chirurgicala sau o trauma poate fi un semn ca nivelul de vitamina D este prea mic.

Rezultatele unui studiu efectuat in laborator a aratat ca vitamina D creste productia de compusi care sunt cruciali pentru formarea pielii noi, ca parte a procesului cicatrizant.

Iar pacientii care au avut interventii chirurgicale stomatologice au constatat ca anumite aspecte ale vindecarii au fost compromise de deficitul de vitamina D.

  1. Scaderea densitatii osoase

Oase

Cei mai multi oameni cred ca lipsa de calciu este principalul vinovat in problemele cu oasele. Cu toate acestea, fara vitamina D, calciul nu se absoarbe in mod corespunzator, spune Jennifer Giamo, un nutritionist si antrenor personal certificat.

Multe femei mai in varsta, care sunt diagnosticate cu osteoporoza cred ca au nevoie de a lua mai mult calciu. Cu toate acestea, ele pot avea si deficit de vitamina D.

Un aport adecvat de vitamina D si mentinerea nivelului sanguin in intervalul optim poate fi o strategie buna pentru protejarea masei osoase si reducerea riscului de fracturare.

  1. Caderea parului

Caderea parului

Caderea parului este adesea atribuita stresului, care de multe ori este o cauza comuna. Insa, atunci cand pierderea este severa, ea poate fi rezultatul unei boli sau unui deficit de nutrienti, printre care si vitamina D.

Alopecia areata este o boala autoimuna caracterizata prin pierderea severa a parului pe cap si alte parti ale corpului. Este asociat cu rahitismul, o boala a oaselor moi la copii, din cauza deficitului de vitamina D.

  1. Dureri musculare

Dureri musculare

Cauzele durerii musculare sunt adesea dificil de identificat, dar exista unele dovezi, precum ca deficitul de vitamina D poate fi o cauza potentiala a durerilor musculare la copii si adulti, deoarece receptorii vitaminei D sunt prezenti si in celulele nervoase, numite nociceptori, si au rolul de a raspunde la durere.

Un studiu efectuat la 120 de copii cu deficit de vitamina D, care au dureri de crestere a constatat ca o singura doza de vitamina a redus intensitatea durerii cu o medie de 57%.

Pentru a preveni deficienta de vitamina D este necesar sa va expuneti la soare timp de zece, douazeci de minute pe zi si sa consumati peste, oua si alte produse imbogatite cu vitamina D.


  •  
  •  
No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

dyfashion.ro

Logo mic revista fucsia

Fucsia – O diferenta de nuanta in viata femeii moderne!

answear.ro