zoot

De ce painea cu maia este una dintre cele mai sanatoase paini

Unii oameni urmeaza o dieta saraca in carbohidrati sau in general ii evita pentru a scapa de kilogramele nedorite, dar acest lucru nu este obligator. Comparand datele  nutritionale ale diferitor tipuri de paini o poti alege pe cea mai buna pentru dieta ta. Painea din aluat dospit este una dintre cele mai vechi tipuri de paine, cu o istorie care dateaza de la vechii egipteni.

Ce este painea cu maia?

Paine cu maia

Maiaua este una dintre cele mai vechi forme de cereale fermentate. Se crede ca are originea in Egiptul antic in jurul anului 1500 i.Hr.. Maiaua a stat la baza prepararii painii pana acum cateva secole, cand a fost inlocuita de drojdia de panificatie.

O paine dospita este o paine a carui aluat se ridica in timpul procesului de fabricare, de obicei ca urmare a gazului produs la fermentarea cerealelor. Cele mai multe produse de panificatie dospite folosesc drojdia comerciala pentru a ajuta la cresterea aluatului. Cu toate acestea, fermentarea traditionala cu maia se bazeaza pe „drojdie salbatica“ si bacterii de acid lactic, care sunt prezente in mod natural in aluatul dospit, doar din faina si apa.

Painea cu maia cere mult mai mult timp sa fermenteze si sa se ridice decat alte tipuri de paini, aceasta si este cauza pentru textura ei speciala.

 

Continut nutritional

Paine cu maia beneficii

Compozitia nutritionala a painii din acest aluat depinde de tipul de faina folosit pentru a o face, indiferent daca este vorba de cereale integrale sau rafinate. In medie, o felie care cantareste aproximativ 56 g contine:

  • Calorii:162;
  • Carbohidrati:32 grame;
  • Fibre:2-4 grame;
  • Proteine:6 grame;
  • Grasime:2 grame;
  • Seleniu:22% din doza zilnica recomandata;
  • Folati:20% din DZR;
  • Tiamina:16% din DZR;
  • Sodiu:16% din DZR;
  • Mangan:14% din DZR;
  • Niacina:14% din DZR;
  • Fier:12% din DZR.

Este mai nutritiva decat  painea obisnuita

Desi painea din aluat cu maia este adesea facuta din aceeasi faina ca si alte tipuri de paini, procesul de fermentare imbunatateste profilul nutritional in mai multe moduri.

Pentru inceput, painea din cereale integrale contine o cantitate importanta de minerale, inclusiv potasiu, fosfat, magneziu si zinc, din pacate, absorbtia acestor minerale este limitata de prezenta acidului fitic, care este denumit in mod obisnuit ca fitat. Fitatii sunt considerati antinutrienti, deoarece ei se leaga de minerale, reducand capacitatea organismului de a le absorbi.

Interesant, bacteriile acidului lactic gasit in aluatul cu maia duc la scaderea pH-ului painii, care ajuta la degradarea fitatilor si la obtinerea painii mai nutritive.

Este mai usor de digerat si mai sigura pentru persoanele cu intoleranta la gluten

Painea cu maia este adesea mai usor digerata decat painea care este obtinuta cu drojdie obisnuita. Cercetatorii cred ca acest lucru ar putea fi partial din cauza continutului de prebiotice.

Painea din aluat fermentat ajuta, de asemenea, la imbunatatirea digestiei prin degradarea glutenului intr-o masura mai mare decat painea cu drojdie.

Toleranta la gluten variaza de la persoana la persoana. Unii nu au probleme vizibile in digerarea glutenului, iar altii au foarte des dureri de stomac, balonare, diaree sau constipatie.

Nu creste dramatic nivelul zaharului din sange

Painea din aluat cu maia poate avea un efect mai bun asupra zaharului si insulinei din sange decat alte tipuri de paini, cu toate ca motivul pentru care are loc acest lucru nu este inca pe deplin inteles.

Cercetatorii cred ca maia fermentata poate modifica structura moleculelor de carbohidrati. Acest fapt reduce indicele glicemic al painii si incetineste viteza cu care zaharurile sunt absorbite in fluxul sanguin.

Bacteriile acidului lactic gasite in aluatul cu maia produc acizi organici in timpul fermentarii. Unii cercetatori cred ca acesti acizi pot ajuta la intarzierea golirii stomacului si pot preveni cresterea brusca a zaharului din sange intr-un mod similar cu otetul.

Alte beneficii

Cu toate ca este mai usor de a coace paine cu drojdie de la magazin, totusi, in ultimii ani pare ca obiceiul de a folosi aceasta pornire naturala pentru paine a prins iarasi viata, cel mai mult datorita beneficiilor pentru sanatate:

  • painea cu maia nu provoaca gaze intestinale;
  • nu ingrasa, deoarece ea neutralizeaza in mare parte fitatii, iar organismul poate asimila vitaminele si mineralele;
  • painea cu maia ramane proaspata o perioada mai mare de timp, circa 1 luna;
  • exclude probabilitatea de dezvoltare a alergiei;
  • este bine acceptata de diabetici si e propusa si in timpul regimurilor de slabire, comparativ cu alte feluri de paini, care trebuie la maxim evitate.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.