zoot

De ce este zaharul inamicul sanatatii

Zahar inamicul sanatatii

Cu totii stim ca zaharul adauga acel plus de placere vietilor noastre, indiferent ca il adaugam in cafea, il gasim in ciocolata sau in alte dulciuri. Nu degeaba in perioadele de depresie dispar toate rezervele de ciocolata si inghetata din casa. Dar cu totii am auzit de-a lungul timpului cat de nociv este zaharul. Dar chiar asa sa fie? Sunt doar mituri ideile conform carora zaharul iti poate crea o sumedenie de probleme?

Adevarul neplacut este ca nu, nu este doar un mit. Zaharul consumat fara limite este un adevarat pericol asupra sanatatii noastre. Vorba expresiei “Tot ce-i bun, ori e imoral, ori e ilegal, ori ingrasa”. O vom lua pas cu pas prin sisteme pentru a vedea ce efecte produce acest drog atat de placut.

  1. Sistemul cardiovascular

Inima si vasele prin care aceasta pompeaza sange sunt o minune inginereasca, care functioneaza neintrerupt din momentul nasterii si pana la ultima suflare. De asta e si important sa avem grija de inima noastra.  Zaharul este un inamic dovedit al organului dragostei. Un studiu care s-a desfasurat pe o perioada de 15 ani a demonstrat ca persoanele care isi iau caloriile in proportie de mai mult de 25 % din glucide au un risc dublu de cardiopatie ischemica, prin comparatie cu persoanele a caror dieta nu include mai mult de 10 % glucide.

De ce se intampla asta? Simplu, glucidele sunt o sursa fenomenala de energie pe termen scurt, utile in cazul unui efort fizic ulterior. Dar in conditiile in care acest efort nu mai are loc se produce transformarea glucidelor in grasimi, care se vor depune ulterior pe vasele de sange producand astfel ingustarea lor.  De aici deriva a doua problema cardiovasculara asociata cu un consum necontrolat de zahar – hipertenisunea arteriala. Grasimile de care vorbeam anterior nu doar ca ingusteaza arterele, dar le si rigidizeaza.

  1. Sistemul gastrointestinal

Studiile efectuate au cautat legatura dintre consumul de chestii dulci si steatoza hepatica non-alcoolica, asa numitul ficat gras. Rezultatele au fost concludente si repetabile, persoanele cu un dinte dulce mai apatic sunt mai putin predispuse la a depozita grasimi in ficat, comparativ cu cei pasionati de dulce.

Si ce e cu steatoza hepatica? Pana la urma nu e de parca e o boala atat de severa, altfel am fi stiut toti despre ea, nu? Ei bine, o fi mai necunoscuta, dar e extrem de periculoasa, deoarece perturba functia hepatica de dezintoxicare, producere de proteine si factori de cogulare. Mai mult decat atat, steatoza hepatica poate conduce, in cazuri extreme, la ciroza hepatica. Si chiar daca nu ajungem acolo, parca nu e asa de dragut sa fii un foie gras pe picioare.

Nici microbiota intestinala nu scapa intacta, deoarece bacteriile din intestinele noastre se adapteaza dietei noastre. Daca mancam mai mult zahar, vor predomina bacteriile care prefera glucidele pentru producerea de combustibil. Rezultatul este o perturbare a microbiotei comensale normale, ce conduce la probleme precum balonare, diaree sau constipatie.

Evident, pancreasul este marea vedeta in actiunea contra efectelor zaharului, prin secretia sa de insulina. Dar zaharul in exces va determina o supraproductie de insulina care sa ii contracareze efectele. Aceasta munca asidua efectuata de pancreas il epuizeaza in timp si se ajunge la situatia in care, indiferent de cantitatea de glucide ingerata, pancreasul sa nu mai poata produce insulina suficienta. Acesta este un stadiu precursor al diabetului, o boala temuta.

Din pacate studiile au demonstrat ca zaharul determina si o crestere a incidentei cancerelor de intestin subtire si de san, precum si dezvoltarea mai precoce si mai agresiva a metastazelor.

Acestea fiind spuse trebuie sa mai lamurim un lucru, deoarece informatiile de pe internet sunt de cele mai multe ori coplesitoare si ne zapacesc mai mult decat sa ne ajute. Asadar, e bine sa ne ferim de zaharurile procesate, dar fructele sunt bune? Si daca da, care fructe?

Da, exista o diferenta intre glucidele provenite din natura si cele pe care le cumparam la punga. Dar atunci cand vorbim de cantitate, corpului nostru nu ii pasa de unde provin, asa ca recomandarea cea mai simpla este sa evitam excesul de glucide, indiferent de natura lor. Asa ca daca ai mancat o banana, poate ar fi bine sa mai amani tarta pe mai tarziu.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.