zoot

De cate ore de somn avem nevoie?

De cate ore de somn avem nevoie

Somnul este un element cheie pentru sanatate. Cu toate acestea, atunci cand viata devine incarcata, somnul, de multe ori, este cel mai sacrificat si neglijat. Acest lucru este regretabil, deoarece somnul bun este la fel de vital pentru sanatate ca si consumul de alimente sanatoase sau practicarea activitatii fizice regulate.

Somnul este mai mult decat un timp in care corpul si mintea se odihnesc. De fapt, in timp ce dormi, corpul tau lucreaza din greu. In acest timp, se reconstruiesc muschii care au lucrat in timpul zilei si se curata depunerile nocive si deseurile care sunt produse in creier. Acestea sunt procese vitale care tin atat mintea, cat si corpul intr-un echilibru armonios.

Somnul este, de asemenea, esential pentru reglarea emotiilor. De fapt, fiind lipsit de somn pentru doar o noapte raspunsul emotional la sentimente negative creste cu 60%. Iar pe langa aceasta, organismul cu greu reglementeaza unele lucruri esentiale, cum ar fi controlul apetitului, sistemului imunitar, functiei metabolice si capacitatii de a mentine o greutate normala a corpului.

In cele din urma, somnul joaca un rol important in reglarea ritmului circadian, sau ceasului intern.

Somnul insuficient produce consecinte negative asupra sanatatii

Se estimeaza ca aproape o treime dintre adulti si doua treimi dintre elevii de liceu nu dorm suficient in fiecare noapte.

Din pacate, prea putin somn poate provoca mult mai mult rau decat pur si simplu senzatia de oboseala.

Daca dormi insuficient, esti mai putin capabil de a lua decizii bune, esti mai putin creativ si mai susceptibil de a fi implicat intr-un accident de masina sau de a face diverse gafe la locul de munca.

Acest lucru se poate datora in mare parte faptului ca un somnul insuficient afecteaza performanta cognitiva.

Un studiu a constatat ca dormirea a doar cinci ore pe noapte timp de mai multe nopti la rand scade performanta mentala in aceeasi masura ca si consumul de alcool suficient pentru a avea un continut de alcool in sange de 0,06%.

Chiar mai rau, un somn necalitativ, creste sansele de a dezvolta boli cronice, cum ar fi obezitatea, boli cardiovasculare sau diabet zaharat.

Si pentru ca este momentul in care corpul sterge deseuri si elementele nocive din creier, acesta poate fi motivul pentru care somn insuficient pare a fi asociat cu un risc crescut de boala Alzheimer.

Cat de mult trebuie sa dormim? 

Fiecare persoana are nevoi si cerinte unice, iar raspunsul la ,,cat de mult trebuie sa dormim?” este diferit. Cu toate acestea, durata somnului este determinata in mare masura de varsta.

Recomandarile oficiale pentru durata somnului in functie de varsta sunt urmatoarele:

  • Adultii mai invarsta (65+): 7-8 ore pe noapte;
  • Adulti (18-64 ani):7-9 ore;
  • Adolescentii (14-17 ani):8-10 ore;
  • Copiii descoala (6-13 ani): 9-11 ore;
  • Prescolarii (3-5 ani):10-13 ore;
  • Copii mici (1-2 ani):11-14 ore;
  • Sugari (4-11 luni):12-15 ore;
  • Nou-nascuti (0-3 luni):14-17 ore.

Cu toate acestea, unii oameni ar putea avea nevoie de somn mai mult sau mai putin decat este recomandat, in functie de urmatorii factori:

  • Constitutia genetica

Genetica este un alt factor determinant. Anumite mutatii pot afecta la unele persoane cerintele pentru somn, ora la care prefera sa adoarma si modul in care raspund la privarea de somn.

De exemplu, unii se simt bine daca dorm aproximativ sase ore, in timp ce altii fara opt ore de somn nu pot.

Din pacate, aspectul genetic nu este ceva ce se poate schimba si nu exista nici o modalitate practica de a sti daca purtati vreo mutatie legata de somn sau nu.

Prin urmare, este important sa se acorde atentie pur si simplu la modul in care va simtiti mai bine.

  • Calitatea somnului

Multe studii au descoperit ca durata scurta a somnului, precum si calitatea slaba sunt responsabile de multe efecte negative, printre care apneea din timpul somnului. Este bine, nu numai sa va concentrati asupra dormitului suficient, dar, de asemenea, sa fie somnul calitativ. Daca va simtiti in mod regulat obositi si nu dormiti bine, solutia ar fi, sa faceti un consult la medic.

Sfaturi pentru un somn mai bun

  • Mergi la culcare in fiecare zi cam la aceeasi ora;
  • Relaxeaza-te inainte de somn, citind sau ascultand muzica;
  • Dormi intr-o camera linistita si intunecoasa;
  • Evita consumul de cafea, alcool si fumatul inainte de somn;
  • Minimizeaza folosirea excesiva a dispozitivelor electronice;
  • Pe parcursul zilei fii activ si acorda mai mult timp exercitiilor fizice.

 

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.