zoot

Cu ce inlocuim laptele si produsele lactate in alimentatie

Cu ce inlocuim laptele si produsele lactate in alimentatie

Alimentele lactate joaca un rol-cheie in dieta multor oameni. O serie din aceste produse, printre care: branza, smantana, iaurtul, laptele, untul, inghetata sunt preparate din laptele de vaci, ovine si caprine.

Unele persoane nu pot consuma lactate din motive, ca: alergia la lapte, intoleranta la lactoza, dieta vegana, posibilitatea contaminarii laptelui (cu hormoni, antibiotice, pesticide). Vestea buna este existenta unei varietati mari de inlocuitori pentru majoritatea tipurilor de produse lactate, cele sapte mai des intalnite le vom analiza mai jos.

  1. Inlocuirea laptelui in alimentatie

Laptele are multe utilizari, ca bautura, adaugat la piureuri sau turnat peste cereale. Din punct de vedere nutritional, laptele este bogat in proteine, carbohidrati si calciu. 1 cana (237 ml) de lapte integral ofera 146 de calorii, 8 grame de grasime, 8 grame de proteine ​​si 13 de grame de carbohidrati.

Alternative pentru lapte pe baza de plante pot fi realizate din leguminoase (soia), cereale (ovaz, orez), nuci (migdale, nuca de cocos), seminte (in, canepa) sau alte boabe (quinoa, teff). Unele produse sunt fortificate cu calciu, vitamina D si vitamina B12 pentru a le face similare laptelui obisnuit.

  1. Inlocuirea iaurtului in alimentatie

Iaurtul se obtine prin adaugarea de culturi bacteriene active in lapte pentru ca acesta sa fermenteze.  Aceste bacterii ,,bune” imbunatatesc functionarea tractului gastrointestinal. Iaurtul curat este un aliment deosebit de versatil. In afara de faptul ca este un mic dejun si o gustare perfecta, acesta poate fi utilizat in salata, preparate din carne si alte mancaruri si deserturi.

O ceasca (236 ml) iaurt de lapte integral ofera 149 de calorii, 8 grame de grasime, 9 grame de proteine ​​si 11 grame de carbohidrati. Ca si in cazul laptelui, inlocuitorii iaurtului sunt obtinuti din nuci, seminte, cocos, soia si se prepara prin adaugarea de bacterii probiotice.

  1. Inlocuirea branzei in alimentatie

Branza de lapte se incadreaza in doua categorii: moale si tare. Se prepara prin fermentarea laptelui de vaca, capra sau de oaie cu culturi bacteriene, sau prin adaugarea de cheag. Este mai usor sa replici textura si chiar aroma branzei moi.

Puteti gasi versiuni de branza crema pe baza de soia si nuci, precum si versiuni fara lapte, fara gluten si fara soia, realizate dintr-un amestec de uleiuri vegetale, amidon de tapioca si izolat de proteine ​​de mazare.

Puteti face, de asemenea, crema de branza de casa folosind caju, nuci macadamia, nuci de Brazilia sau migdale.

Este mult mai dificil sa imitam textura, continutul de grasimi si gustul branzei tari. Cazeina este proteina din lapte care ofera branzei capacitatea de a se topi si a se intinde, iar oamenii de stiinta din domeniul alimentar au inteles ca este foarte greu de a o reproduce.

Cu toate acestea, multe companii incearca. Cele mai multe branduri utilizeaza ca baza o proteina din soia sau nuci, desi exista unele varietati de soia si nuci care sunt facute din uleiuri vegetale amestecate cu amidon de mazare sau proteine ​​de mazare.

  1. Alternative pentru unt in alimentatie

Untul da grasime si aroma alimentelor si este adesea folosit uns pe paine, ca ingredient de gatit sau de coacere. Multe alternative pentru unt nu exista si in prezent ele sunt realizate fie din uleiuri vegetale, fie din nuci si seminte. Unele tipuri au acelasi numar de calorii ca untul de vaca. Altele au mai multe proteine sau carbohidrati.

Ar fi o optiune sa folositi unt preparat din migdale, caju, floarea-soarelui, arahide si din nuca de cocos.

  1. Inlocuirea smantanei in alimentatie

In bucatarie, crema este utilizata pentru mancaruri dulci si savuroase, sau ca ingredient in sosuri, budinci, prajituri, torte si cafea.

Laptele si smantana de cocos sunt inlocuitori des utilizati pentru cremele de lapte. Exista, de asemenea, inlocuitori pe baza de ulei de soia, nuci si ulei vegetal, dar aveti grija la ingredientele nedorite cum ar fi uleiurile partial hidrogenate sau siropul de porumb cu continut ridicat de fructoza.

  1. Alternativa pentru smantana in alimentatie

Smantana se face prin fermentarea laptelui cu bacterii. Pe piata este comercializata smantana pe baza de soia, dar exista cel putin un brand fara soia, care este fabricat dintr-un amestec de fasole, uleiuri si gume.

Ca si in cazul multora dintre ceilalti inlocuitori, puteti sa va creati propria smantana vegetala neprelucrata, folosind casuri, seminte de floarea-soarelui sau tofu.

  1. Inlocuirea inghetatei in alimentatie

De cele mai multe ori inghetata vegetala se prepara din lapte de nuca de cocos, lapte de soia, de migdale sau banane congelate, avocado in combinatie cu alte fructe si arome.

Concluzie: Exista mai multe optiuni pentru inlocuirea alimentelor lactate obisnuite.  Puteti face versiuni de casa de branza, inghetata, smantana si multe altele. Le puteti gasi si la magazinul alimentar. Cele mai multe sunt fabricate din ingrediente pe baza de plante, cum ar fi soia, nuci sau cocos.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.