zoot

Cel mai bun ulei pentru gatit si prajit

Alegerea celui mai bun ulei pentru gatit si prajit face subiectul unei adevarate controverse. Desi cele mai multe uleiuri vegetale sunt excelente pentru a fi folosite in salate si preparate reci, doar cateva pot fi folosite pentru prajit. Acestea au un punct de ardere ridicat dar asta nu inseamna ca le poti incinge pana iese fum sau le poti refolosi in siguranta. Mai mult, vin cu diferite profile lipidice si se recomanda a fi consumate in functie de starea de sanatate si stilul general de viata. Diversificarea uleiurilor pentru gatit si prajit cat si cumpatarea reprezinta cheia catre un consum responsabil.

Cel mai bun ulei pentru gatit si prajitUlei de in

Recomandat pentru: salate, smoothie-uri, preparate reci

O singurita lingura de ulei de in turnat peste salata preferata iti aduce 7 grame de acid afla-linoleic (ALA), unul dintre cei trei acizi grasi esentiali omega 3. Aportul de grasimi omega 3 are rol anti-inflamator si contribuie la sanatatea inimii. Pe langa gustul distinctiv cu care te obisnuiesti in timp, uleiul de in are neajunsul de a fi sensibil la caldura astfel incat trebuie folosit in preparate reci.

Ulei din seminte de canepa

Recomandat pentru: salate, smoothie-uri, preparate reci

Ca si uleiul de in, cel obtinut din seminte de canepa este bogat in acizi grasi omega 3, inclusiv ALA si are o aroma de pamant. Datorita sensibilitatii fata de caldura, acesta trebuie folosit in preparate reci.

Ulei din miez de nuca

Recomandat pentru: salate, preparate reci, garnisirea preparatelor gatite, sosuri, dressinguri, marinate

Consistent, cu un gust si o aroma deosebit de placuta, are cel mai are continut de acizi grasi polinesaturati (73-84%) dintre toate uleiurile vegetale. O sursa bogata de antioxidanti si acid elagic, este excelent pentru sanatatea inimii, ideal in curele de slabire, in activitatile fizice si intelectuale intense, se consuma rece. Fiind un ulei presat la rece, trebuie pastrat intr-un loc rece si intunecos si consumat in termen de 6-12 luni de la deschidere.

Ulei de cocos

Recomandat pentru: copt, smoothie-uri, preparate raw-vegane

Desi nu este un ulei pentru gatit in sensul traditional, se poate folosi pentru coacerea prajiturilor, fiind un excelent inlocuitor al untului pentru vegetarieni. Datorita texturii sale poate inchega si oferi textura preparatelor dulci crude (raw). Cand este consumat in smoothie-urie, nutrientii din fructe si legume sunt mai usor de asimilat si este o sursa excelenta de energie imediata, acizii grasi de lant mediu fiind folositi imediat ca sursa de energie. Se recomanda insa a fi folosit in moderatie datorita continutului bogat de grasimi saturate. Pentru cei care n-au probleme cu inima, uleiul de cocos vine cu beneficii pozitive pentru sanatate, acidul lauric fiind asociat cu o sensibilitate imbunatatita la insulina, deci eficient in curele de slabire. Se poate consuma si ca atare, in forma solida sar tartinat. O lingurita de ulei de cocos poate reduce pofta de mancare daca este consumat inaintea unei mese principale. Pentru a te bucura de proprietatile sale extraordinare, alege ulei de cocos nerafinat, extras la rece, organic.

Ulei de masline

Recomandat pentru: gatit, sotat, copt, marinat, fript, salate, garnisirea preparatelor, dressinguri

Uleiul de masline este foarte versatil, cu un profil lipidic bun si o aroma usor fructata. Cu un continut bogat de grasimi monosaturate si antioxidanti (polifenoli) regleaza colesterolul si contribuie la o buna sanatate a inimii.  Se recomanda consumul uleiului de masline extravirgin care este bun la toate, mai putin la prajit. Cand este folosit la temperaturi inalte, isi pierde din proprietatile benefice si fitonutrientii polifenolici. In plus, peste punctul de ardere al acestuia (190 de grade C pentru ulei de masline extravirgin) devine toxic.

Ulei de floarea soarelui

Recomandat pentru: prajit in moderatie

Uleiul de floarea soarelui are un punct de ardere care ajunge pana la 230 de grade C, putand fi folosit in moderatie pentru prajirea alimentelor. Desi este cel mai raspandit tip de ulei in tara noastra, accesibil ca pret si placut la gust, are un raport dezechilibrat intre acizii grasi omega 6 si omega 3 (148:1) considerat de catre specialistii in nutritie proinflamator. Insa il poti gasi in comert amestecat cu alte tipuri de uleiuri care balanseaza acest dezechilibru si-l transforma intr-o optiune excelenta pentru prajit.

Ulei de palmier

Recomandat pentru: prajit in moderatie

Uleiul de palmier este rezistent la temperaturi inalte si vine cu cateva avantaje fata de celelalte uleiuri pentru prajit: nu patrunde in alimente, nu miroase, nu face fum si nu isi schimba culoarea. Punctul de fum al uleiului de palmier este de 230 de grade Celsius. Asta nu inseamna ca nu are si dezavantaje. Chiar daca nu contine grasimi trans, uleiul de palmier este compus in proprotie de 50% din grasimi saturate.

Ulei de avocado extravirgin

Recomandat pentru: prajit, gatit, sotat, copt, marinat, fript, salate, garnisirea preparatelor, dressinguri

Apropriat de uleiul de masline ca si proprietati nutrititive, uleiul de avocado are cel mai inalt punct de fumegare dintre uleiurile extravirgine (255 grade Celsius) ceea ce-l face o alegere perfecta pentru prajit. Are cel mai ridicat nivel de grasimi mono-nesaturate din comparatie cu alte uleiuri, bogat in alfa si beta-caroten, cele mai ridicate nivele de vitamine si minerale esentiale (inclusib vitamina E, unul dintre cei mai puternici antioxidanti), contine luteina. Intr-un interviu acordat revistei Elle, Jamie Oliver il numeste ‘ingredientul culinar al viitorului’.

Acum ca ai aflat care este cel mai bun ulei pentru gatit si cel mai bun ulei pentru prajit, diversifica-ti alimentatia dar consuma-le cumpatat. Cand sunt consumate rational, uleiurile vegetale aduc numeroase beneficii sanatatii si sunt indispensabile dintr-o dieta echilibrata. Trebuie numai sa le alegi in functie de mancarea pe care o prepari.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.