zoot

Cei patru compusi din ceai cu rol stimulent si revigorant

Stimulente din ceai

In timp ce multe tipuri de infuzii de plante sunt numite ceaiuri, adevaratul ceai este o bautura facuta exclusiv din frunze plantei Camelia sinensis. Este una dintre cele mai populare bauturi din lume, de multe ori fiind consumat la adunari sociale si diferite ceremonii.

Cei mai muli oameni sunt familiarizati cu ceaiul verde si negru, dar bautura poate fi, de asemenea, consumata in forma de ceai alb, oolong sau fermentat, cum ar fi Pu’er. Fiecare dintre aceste tipuri au profile moleculare unice si, prin urmare, difera si efectele lor. Dintre toate formele, ceaiul verde este cel mai studiat datorita beneficiilor sale.

Care sunt cei 4 compusi din ceai care au rol stimulent si revigorant?

Exista 4 substante din ceai, care sunt capabile sa traverseze bariera hemato-encefalica pentru a oferi un efect stimulent. Acestea sunt: cofeina, teobromina, teofilina si un aminoacid unic L-teanina. In continuare vom incerca sa le descriem cate putin pe fiecare in parte.

Cofeina

Cofeina este substanta psihoactiva utilizata cel mai des in lume. Iar cafeaua, este cea mai mare sursa de cofeina.

A doua sursa importanta de cofeina la nivel mondial este ceaiul, care furnizeaza o cantitate moderata de cofeina, in functie de tip.

Cofeina determina stimularea sistemului nervos central, creste vigilenta si reduce somnolenta prin mai multe mecanisme, iar cel mai important este blocarea unui neurotransmitator inhibitor numit adenozina in anumite sinapse din creier, ceea ce duce la un efect net stimulent. Cu cat este mai adenozina, cu atat mai mare este dorinta de a dormi. Cofeina inverseaza partial acest efect.

Diferenta principala dintre cofeina din cafea si ceai, este ca ceaiul are un continut mult mai mic. Intrucat, o ceasca de cafea tare poate furniza 100 mg, 200 sau chiar 300 mg de cofeina, pe cand, o ceasca de ceai poate furniza doar 20-60 mg.

Teobromina

Ca si cafeina, teobromina este o metilxantina care se gaseste in ceai, cacao si cafea.

Ceaiul contine o cantitate buna de teobromina (1,4 mg / ceasca pana la 4,4 mg / ceasca).

Teobromina contribuie la largirea vaselor sanguine, ceea ce inseamna ca poate scadea tensiunea arteriala. De asemenea, relaxeaza muschii bronhiilor si ajuta la tratarea tusei. Si motivul principal pentru care teobromina (si, prin urmare, ceaiul) este valoroasa: ea actioneaza ca un stimulent, dar nu afecteaza sistemul nervos central.

Teofilina

Teofilina este similara cu teobromina, la fel, fiind o xantina. Aceasta relaxeaza muschii netezi si este utilizata pentru a trata astmul si bronsita.

Dar, cel mai important, este efectul sau „nootrop“ asupra creierului: acesta, a fost demonstrat, ca creste fluxul de sange spre creier.

L-teanina

L-teanina se gaseste in ceai si ciocolata, dar nu este un stimulent in sensul traditional al cuvantului, este un compus cu un efect direct asupra creierului, insa, spre deosebire de alte stimulente, L-teanina ajuta la relaxarea nervoasa si joaca un rol crucial in vigilenta mentala.

In cadrul unui studiu despre ceaiul negru si efectele sale asupra starii mentale, participantii au primit fie un produs placebo, fie o portie normala de ceai negru care contine 50 mg de L-teanina. Cei care au luat ceai negru au avut parte de o crestere mai mare a „activitatii alfa“ in creier in decurs de 2 ore dupa ce au baut ceaiul.

Cum se explica acest lucru?

Structura L-teaninei imita aminoacidul glutamat din corpul uman. Glutamatul ajuta la transmiterea impulsurilor in creier, iar unele cercetari au demonstrat ca L-teanina face acelasi lucru.

L-teanina si cofeina sunt intr-o relatie „sinergica“ si pot stimula efectele benefice asupra creierului.

Un studiu efectuat in anul 2007, publicat de Biological Psychology, a analizat efectul L-teaninei atunci cand este combinata cu cofeina, spre deosebire de L-teanina care actioneaza singura.

Rezultatele studiului au constatat cresteri semnificative ale urmatoarelor efecte, atunci cand cei doi compusi au fost consumati impreuna si nu separat:

  • S-au redus durerile de cap;
  • Mai putini participanti s-au simtit obositi;
  • A crescut vigilenta;
  • A fost imbunatatit timpul de reactie (care era intarziat) la recunoasterea cuvintelor.

Cu toate aceste ingrediente active puternice, nu este de mirare ca ceaiul, mai ales cel verde, a fost recunoscut pentru ca ajuta la scaderea colesterolului, combaterea aterosclerozei, tratarea bolii inflamatorii intestinale, controlul diabetului zaharat, ajutand si la pierderea in greutate, chiar si in lupta impotriva cancerului. Oamenii de stiinta nu intotdeauna sunt de acord cu relatarile cu privire la amploarea puterii ceaiului, dar nu neaga faptul ca unele beneficii sunt evidente.

Cel mai mare beneficiu al ceaiului este faptul ca elibereaza de stres, mai ales daca este sorbit impreuna cu un ritual frumos si relaxant.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.