zoot

Ce este IMC-ul si cat de mult te poti bizui pe el

Indicele masei corporale

Indicele masei corporale (IMC) ca indicator oficial pentru calcularea greutatii corporale ideale, ramane un subiect controversat. Calculat in functie de inaltimea si greutatea unei persoane, este limitat cand vine vorba de compozitia unica a individului, sex, varsta si etnie, factori care-si pun si ei amprenta asupra greutatii corporale.

Nu doar masa de grasime este responsabila de greutatea unei persoane. Alti factori, precum masa musculara, densitatea osoasa si chiar capacitatea organismului de a retine lichide influenteaza greutatea. Tocmai pentru ca IMC-ul nu poate lua in considerare toti acesti factori, atletii sau persoanele cu masa musculara mare sunt de multe ori clasificate conform IMC-ului ca fiind supraponderale.

Este normal sa ne intrebam cat de mult ne putem bizui pe IMC.

Ce este indicele masei corporale?

IMC-ul este un indicator oficial pentru calcularea greutatii corporale ideale, bazat pe inaltimea si greutatea unei persoane. Se aplica atat femeilor cat si barbatilor, indiferent de varsta. Poate fi folosit pentru a determina daca un individ prezinta riscul de obezitate.

IMC-ul este impartit in patru categorii:

  • <18.5 – o persoana cu indice al masei corporale mai mic de 18.5 este considerata subponderala.
  • 5-24.9 – o persoana cu indice al masei corporale cuprins intre 18.5 si 24.9 este considerata a avea o greutate normala.
  • 25-29.9 – o persoana cu indice al masei corporale cuprins intre 25 si 29.9 este considerata a fi supraponderala.
  • >30 – o persoana cu indice al masei corporale cuprins mai mare sau egala cu 30 este considerata a fi obeza.

Trei neajunsuri ale IMC-ului

Desi poate fi eficient pentru cei mai multi oameni, IMC-ul nu prezinta o imagine exacta a masei corporale pentru toate persoanele.

  • IMC-ul poate subestima procentul de grasime din organism in cazul sportivilor cat si a celor cu constructie atletica. IMC-ul nu ia in considerare masa musculara a unei persoane, densitatea osoasa sau constitutia. Nu tine cont de diferentele de sex dar nici de caracteristicile individului (unii indivizi tind sa depoziteze grasime uniform, pe cand la altii se concentreaza in anumite zone periculoase, precum talia sau mai putin periculoase, precum coapsele).
  • IMC-ul poate subestima procentul de grasime din organism in cazul persoanelor in varsta sau a celor care si-au pierdut din masa musculara. Masa musculara se pierde progresiv pe masura ce inaintam in varsta, ceea ce poate duce la o crestere sau la o pierdere in greutate, in functie de stilul de viata al individului.
  • Supraponderabilitatea nu trebuie sa fie neaparat nesanatoasa. O meta-analiza a 97 de studii publicata in 2013 I Journal of the American Medical Association arata ca persoanele supraponderale pot fi cel putin la fel de sanatoase precum cele cu o greutate normala.

Cum nu te poti baza exclusiv pe IMC, ia in considerare si:

  • Masuratorile din talie. Grasimea viscerala – grasimea care se depune in jurul taliei, precum si o schimbare importanta in greutate sau in scorul IMC sunt semnale care ar trebui sa-ti atraga atentia. Grasimea viscerala este un risc major pentru mai multe boli, in special bolile de inima si diabet. Daca masuratorile tale din talie arata peste 89cm ca femeie si 101 ca barbat, este momentul sa iei masuri.
  • Markeri ai sindromului metabolic. Pe masura ce inaintezi in varsta, este necesar sa monitorizei markerii sindromului metabolic: hipertensiunea, colesterolul, trigliceridele si glicemia.
  • Alti factori asociati cu obezitatea: factori genetici, sedentarismul, fumatul, stresul si consumul de alimente intens procesate.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.