zoot

Care este secretul dietei Atkins?

Stii ca alimentele sunt compuse din trei macronutrienti: glucide (carbohidrati), lipide (grasimi) si proteine. Contrar recomandarilor FDA (Click aici) (US Food and Drug Administration) de a consuma 300g de glucide pe zi, dieta Dr. Atkins recomanda controlul carbohidratilor, permitand cel mult 90 g de carhohidrati in perioada de mentinere pentru o persoana cu activitate fizica intensa, de unde si numele de dieta low-carb (saraca in carbohidrati). Acesta sa fie secretul dietei Atkins? Raspunsul la aceasta intrebare il vei gasi in documentarul BBC Horizon dar nu inainte de a desfiinta cateva mituri.

  • Dieta Atkins a fost criticata si s-a mers atat de departe incat sa fie considerata ‘mortala’. S-a crezut ca o astfel de dieta care permite si incurajeaza consumul de grasimi (nesaturate!) ar duce la cresterea nivelului de colesterol din organism. Surpriza! Rezultatele studiilor arata ca dieta Atkins arata chiar o imbunatatire a nivelului de colesterol fata de dietele bazate pe consum redus de calorii si grasimi 

  • ‘Slabesti pentru ca intri in cetoza’. Ceea ce a descoperit Dr. Atkins este ca proteinele, grasimile si carbohidratii se transforma diferit in energie prin intermediul reactiilor chimice din organism. Eliminand cabohidratii pentru o perioada de timp, fenomenul de cetoza: Organismul incepe sa arda grasimi pentru a emite energie, terminand rezervele de glicogen.  Cand esti in cetoza, respiratia devine urat mirositoare, iti simti gura uscata, culoarea urinei se schimba deoarece o parte din cetoze ajunge in cavitatea bucala sau urina. Pentru o scurta perioada, te simti slabit si fara energie. Insa organismul se adapteaza si energia revine intr-o cantitate si mai mare. Astfel caloriile in exces sunt folosite pentru descompunerea grasimilor si proteinelor in energie. La Universitatea Kansas sunt studiate caloriile necesare transformarii in energie atat a glucidelor cat si a grasimilor. Se observa diferente nesemnificative. Se analizeaza inclusiv cetozele din urina, ajungandu-se la concluzia ca nu se pierde un numar de calorii semnificativ in urina. Studiile sunt la inceput si dieta ramane in continuare in mister.

  • ‘Grasimea nesaturata consumata scade apetitul’. Alte studii arata ca secretul dietei Atkins consta tocmai in numarul redus de calorii. Ai voie sa mananci oricat iti doresti insa apetitul dispare si te trezesti manand mai putin calorii ca de obicei. Apetitul este cel care ne indeamna sa mancam mai mult decat avem nevoie, sa nu ne simtim niciodata satui. Te-ai putea gandi ca grasimea este cea care scade apetitul. Insa studiile demonstreaza ca grasimea nu este motivul pentru un apetit controlat. 

  • Si totusi de ce functioneaza dieta Atkins? Atunci nu mai ramane niciun dubiu: proteinele sunt cele care controleaza apetitul pentru mancare, dand senzatia de satietate. Misterul dietei Atkins poate fi pus pe seama capacitatii protenilor de a da senzatia de satietate. Insa inca sunt dubii privind impactul pe termen lung asupra sanatatii corpului uman. Vocile impotriva dietei Atkins nu inceteaza sa apara. Unele indica afectiuni ale rinichilor, altele arata favorizarea aparitiei cancerului de san sau deterioarea oaselor, daca dieta este tinuta pe termen lung. Insa mai sunt necesari zeci de ani pentru studii clare care sa elimine orice dubiu in acest sens. Cert este ca proteinele sunt la baza piramidei alimentare a dr. Atkins si din ce in ce mai multi oameni adopta o dieta saraca in carbohidrati, cu efecte vizibile pe termen lung.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.