zoot

Care este cel mai sanatos mod de a gati carnea?

Cum se gateste carnea sanatos

Carnea este alimentul de baza al multor diete. Este gustoasa si satisface perfect nevoia de proteine de inalta calitate. Cu toate acestea, metodele diferite de gatit pot afecta calitatea ei. In timpul prepararii, in carne au loc descompunerea tuturor fibrelor dure si a tesutului conjunctiv, ceea ce o face mai usor de mestecat si de digerat. In plus, in timpul gatirii se ucid in mod corespunzator bacteriile daunatoare, cum ar fi Salmonella si E.coli, care pot provoca intoxicatii alimentare.

Mai jos va propunem o analiza detailata a schimbarilor ce au loc in carne in timpul gatirii si cateva indrumari pentru alegerea celor mai sanatoase moduri de gatit.

Fierberea

Este cel mai simplu mod de gatire, iar daca se elimina uleiului, atunci se va obtine un produs final mai sarac in calorii.

Exista si unele nuante. Primul bulion in care a fiert carnea poate contine elemente toxice si saruri de metale. De aceea, cel mai bine este sa-l aruncati si sa pregatiti un vas curat in care veti pune din nou apa si veti continua fierbere. Daca fierberea dureaza un timp indelungat, atunci din carne vor iesi si unele vitamine ( pana la 60% din tiamina, niacina si alte vitamine din grupul B) si minerale. O solutie ca sa nu privam corpul de aceste substante nutritive ar fi consumul carnii impreuna cu bulionul rezultat la finalul fierberii.

Gatirea la grill

Grill-ul implica gatirea cu o sursa de caldura direct sub alimente. Aceasta metoda ne permite excluderea uleiului. Cu toate acestea, utilitatea produsului va depinde de ce fel de gratar folositi- electric, aerogrill etc. De exemplu, modelele electrice permit de a gati alimente mai nutritive, spre deosebire de acele cazuri in care am coace ceva peste un foc. Cand carnea este la gratar, sub influenta temperaturii ridicate, se topeste grasime si se scurge pe gratar. Acest lucru creeaza compusi toxici, numiti hidrocarburi aromatice policiclice (HAP), care se pot infiltra in carne.

HAP sunt asociate cu mai multe tipuri de cancer, inclusiv cancerul pancreatic si de san.

Prajirea

Prajirea pe o tigaie uscata, neaderenta face posibila evitarea uleiului si obtinerea unui preparat cu un minim caloric si fara grasimi trans.

Cu toate acestea, cu ceva timp in urma s-a dovedit ca astfel de tigai cu expunere regulata la temperaturi ridicate in cativa ani incep sa secrete compusi cancerigeni care patrund in produsele alimentare. Cu cat mai multe zgarieturi sunt pe tigaie, cu atat mai multi compusi cancerigeni intra in carne.

Prajirea in ulei este cea mai nociva, aduce un exces de grasimi nesanatoase si creste riscul de dezvoltare a maladiilor sistemului circulator.

Coacerea

Este alegerea cea mai potrivita pentru gospodinele care au putin timp liber, deoarece pe parcursul gatirii nu necesita foarte multa atentie si nici amestecare. Cel mai bine ar fi de a pune carnea pe gratarul cuptorului, iar sub el sa fie tava, pentru a se acumula grasimile. In scopul evitarii uscarii in exces a carnii, ea se va acoperi cu o foaie de aluminiu.

La abur

Aceasta metoda de gatit are multe avantaje, bucatele se primesc suculente, se pastreaza vitaminele si mineralele, continutul caloric este scazut, insa gustul nu este pe placul tuturor. Foarte bine se primesc pestele si legumele, iar in cazul carnii, bucatile mai mari ar putea sa nu se patrunda in intregime, iar aceasta este periculos pentru sanatate.

Gatirea lenta si gatirea sub presiune

Gatirea lenta implica gatirea timp de cateva ore la un aragaz la foc mic. Avantajul major al acestui mod de gatire este usurinta si comoditatea. Carnea poate fi pur si simplu pusa la foc lent dimineata, se lasa sa fiarba timp de sase pana la opt ore, fara a fi nevoie sa fie verificata, apoi la ora cinei se ia si se serveste.

Gatirea sub presiune este asemanatoare cu gatirea lenta, deoarece produsul finit este acelasi, doar ca datorita presiunii mari timpul de gatire se reduce considerabil.

Sub vid

Este un mod foarte bun de gatire a carnii cu posibilitatea pastrarii tuturor calitatilor nutritive. Carnea se pune intr-o punga speciala, se scoate aerul si se inchide bine. Apoi se transfera intr-un vas cu apa si se tine la foc o perioada determinata de timp, in functie de tipul carnii. Riscul de formare a substantelor chimice toxice este aproape nul, iar carnea obtinuta este frageda si gustoasa.

Concluzie: Din punct de vedere al sanatatii, cele mai bune metode de a gati carnea sunt: gatirea lenta, gatirea sub presiune si sub vid. Cu toate acestea si celelalte metode au multimple avantaje, mai ales cand se gateste fara adaugarea uleiului si altor grasimi.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.