zoot

Branza feta: proprietati, beneficii si idei de consum

Branza feta

Feta este o branza greceasca obtinuta din lapte de oaie si de capra. Are un gust picant, ascutit si o textura cremoasa. Ca parte din bucataria mediteraneana, aceasta branza este folosita intr-o varietate de feluri de mancare – de la aperitive la deserturi, deoarece poate spori gustul alimentelor.

Valoare nutritiva

Branza feta este un produs lactat sanatos, cu multe calitati nutritive. Este preferata celor care au grija de sanatatea si aspectul lor, incercand sa controleze compozitia si continutul caloric al alimentelor consumate.

O portie de 28 grame contine:

  • Calorii:74;
  • Grasimi:6 grame;
  • Proteine:4 grame;
  • Carbohidrati:1,1 grame;
  • Riboflavina:14% din DZR;
  • Calciu:14% din DZR;
  • Sodiu:13% din DZR;
  • Fosfor:9% din DZR;
  • Vitamina B12:8% din DZR
  • Seleniu:6% din DZR;
  • Vitamina B6:6% din DZR
  • Zinc:5% din DZR.

****DZR- doza zilnica recomandata

Ea contine, de asemenea, cantitati importante de vitaminele A, K, acid folic, acid pantotenic, fier si magneziu. Mai mult, feta este mult mai saraca in grasimi si calorii decat alte branzeturi, cum ar fi  cheddar sau parmezan. Iar continutul de calciu si vitamine din grupul B este mai sporit decat in branzeturile proaspete ca mozzarella, ricotta, branza de vaci sau branza de capra.

  • Este buna pentru oase

Feta este o sursa buna de calciu, fosfor si proteine, impreuna, acestea si-au dovedit influenta pozitiva asupra sanatatii oaselor. Calciul mentine densitatea osoasa si previne osteoporoza, iar fosforul ajuta oasele sa absoarba calciul.

Laptele de la ovine si caprine contine mai mult calciu si fosfor decat laptele de vaca. Prin urmare, persoanele care incorporeaza branzeturi, cum ar fi feta in dieta lor isi satisfac necesarul zilnic de calciu si fosfor.

100 de grame de branza ofera cantitatea zilnica recomandata de calciu si fosfor si 1/3 din necesarul zilnic de zinc.

  • Favorizeaza functionarea normala a sistemului gastrointestinal

Branza feta contine probiotice ca Lactobacillus plantarum. Ele reprezinta niste bacterii ce traiesc in simbioza cu organismul uman. Probioticele impiedica dezvoltarea florei bacteriene periculoase, cum ar fi Salmonella si E. Coli, stimuleaza imunitatea si capacitatea de aparare a organismului si datorita cresterii productiei de compusi care impiedica raspunsul imun, acestea au si efecte antiinflamatorii.

  • Contine acizi grasi care au actiune anti-cancer

Acid linoleic conjugat (CLA) este un acid gras care se gaseste in produsele de origine animala. A fost demonstrat ca acesta ajuta la imbunatatirea compozitiei corporale, reducerea tesutului adipos si cresterea masei musculare. De asemenea, previne diabetul zaharat si are efecte anti-cancer.

Branzeturile obtinute din lapte de oaie au o concentratie mai mare decat CLA in comparatie cu branzeturile obtinute din lapte de vaci sau capre. De fapt, branza feta contine pana la 1,9% CLA, ceea ce reprezinta 0,8% din continutul de grasimi.

Este interesant, ca Grecia are cea mai mica incidenta a cancerului de san si este cel mai mare consumator de branzeturi in Uniunea Europeana.

Atentie !

Branza feta este o sursa de multe substante nutritive. Cu toate acestea, din cauza modului de preparare si a tipurilor de lapte utilizat, aceasta ar putea avea unele dezavantaje.

Contine cantitati mari de sodiu

In timpul procesului de producere a branzei, la cheag este adaugata sarea. In plus, in timpul depozitarii, blocul de branza trebuie sa fie scufundat intr-o saramura de sare de pana la 7%.

Daca sunteti sensibil la sare, un mod simplu de a-i reduce continutul este sa clatiti branza cu apa inainte de o manca.

Are un continut ridicat de lactoza

Branzeturile proaspete si branzeturile obtinute din lapte cu un nivel ridicat de grasime tind sa aiba un continut mai mare de lactoza decat branzeturile imbatranite.

Deoarece branza feta este o branza proaspata facuta din lapte integral, are un continut de lactoza mai mare decat branzeturile, cum ar fi Gouda, parmezan sau ricotta.

Persoanele care sunt alergice sau sufera de intoleranta la lactoza trebuie sa evite consumul de branzeturi proaspete, inclusiv feta.

Femeile gravide sunt, de obicei, sfatuite sa evite consumul de legume si carne slab prelucrata, precum si produse lactate nepasteurizate, deoarece acestea au potentialul de a fi contaminate cu bacterii ca Listeria monocytogenes.

Cum se consuma branza feta?

Exista mai multe retete diferite, care includ branza feta. E suficient sa spunem ca reprezinta o componenta majora in salata greceasca clasica.

Feta este utila, datorita valorii sale calorice relativ scazute. Valoarea sa energetica este de numai 215 calorii la 100 de grame de produs.

Se mai poate consuma adaugata in alte salate, in omlete, la gratar, la tacos, la pizza, cu fructe, cu paste, cu cartofi.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.