zoot

Alternative la alimente alergene

Alimente alergene

Daca esti o persoana alergica la mancare stii cat de dificil poate fi uneori sa iei masa in oras, sau chiar sa o prepari singur. Adevarul este ca alergiile alimentare au un trend ascendent in ultimele decenii, 5 % dintre copiii sub 5 ani si 4 % din adolescenti si adulti avandu-le.

Cel mai mare pericol nu este reprezentat de bubitele care apar la cateva ore dupa ingestia alimentului, ci faptul ca o cantitate suficienta poate conduce la aparitia complicatiilor severe precum edemul glotic, in care persoana nu poate respira din cauza ”umflarii” glotei, sau chiar soc anafilactic.

Peste 90% din alergiile alimentare sunt produse de doar cateva produse:

  • Laptele – persoanele sunt de obicei alergice la una dintre proteinele regasite in lapte. Pentru a evita simptomele, trebuie evitate produsele din lapte in intregime.
  • Ouale – alergia la oua este destul de dificil de manageriat, deoarece ouale se gasesc in compozitia multor retete, iar prepararea lor nu le diminua potentialul alergen.
  • Arahide – probabil cea mai cunoscuta alergie, ea afecteaza 1-2% din populatie. Este usor de evitat, odata ce este recunoscuta cauza.
  • Grau – aceasta alergie trebuie diferentiata de intoleranta la gluten. In alergia la grau, corpul nu reactioneaza la gluten, ci la alte componente ale graului.
  • Peste si fructe de mare – alergia la peste apare in general in copilarie, uneori de la prima expunere, in timp ce alergia la fructe de mare se manifesta mai tarziu, dupa adolescenta.

Si atunci, intrebarea care apare natural este: Ce pot sa mananc in cazul in care am o alergie alimentara? Haide sa vedem impreuna.

Laptele de cocos

Desi sunt mai multe alternative la laptele de vaca, precum laptele de soia, laptele produs din nuci de macadamia etc nici una nu se ridica la valoarea nutritiva regasita in laptele de cocos. De altfel, daca esti alergic la lapte, este bine sa eviti sa il inlocuiesti cu soia, din cauza potentialului sau alergen.

O diferenta notabila intre laptele de cocos si cel de vaca este ca cel din urma este mai bogat in proteine si calciu. Astfel ca va trebui sa adaugi in dieta ta produse mai bogate in acesti doi compusi care sa echilibreze balanta.

Alternative in cazul alergiei la oua

Este destul de dificil sa inlocuiesti ouale in retete, dar nu imposibil. FDA-ul american (Food and Drugs Administration) recomanda folosirea piureului de fructe, a prafului de copt impreuna cu otetul, sau gelatina dizolvata in apa.

Pe piata puteti gasi si substitut realizat din cartofi , care amestecat cu apa reproduce efectele oualelor in compozitia prajiturilor sau torturilor.

Untul de migdale

Daca esti un fan infocat al untului de arahide, sau pur si simplu ai vrea sa te bucuri de placerea de a-l manca fara sa apara bube peste tot, afla cu untul de migdale este un substitut foarte bun. Bogatia migdalelor in acizi grasi nesaturati impreuna cu fibre, antioxidanti fitosterolici, riboflavina si minerale precum magneziu il fac alegerea ideala cand vine vorba de inlocuirea untului de arahide.

Faina fara grau

Indiferent ca ai alergie la grau sau intoleranta la gluten, afla ca exista alternative naturale, sanatoase care pot inlocui total aceste produse. Faina de nuca de cocos este una dintre ele. Este bogata in fibre si grasimi sanatoase si poate ajuta la mentinerea unei tensiuni arteriale normale in conditii de stres.

Faina de migdale este o alternativa foarte buna. Are un continut ridicat de L-arginina, mangeziu, cupru, mangan, calciu si potasiu si poate echilibra nivelele de colesterol. In cazul pastelor, recomandarea noastra merge catre pastele din quinoa, care se apropie ca gust de cele normale.

Alimente bogate in proteine

In afara de gust, motivul pentru care mancam peste si fructe de mare este continutul lor bogat in proteine si acizi grasi esentiali Omega-3. In cazul alergiei, dieta trebuie echilibrata printr-un consum mai ridicat de proteine din lapte, produse din lapte, oua sau carne (pe cat posibil provenita de la animale hranite cu iarba).

Si acizii esentiali Omega-3 pot fi regasiti in alte produse. Nucile, semintele de in si semintele de chia pot oferi cantitati suficiente de Omega-3, la pachet cu o cantitate mare de minerale si antioxidanti.

Asadar, alergia nu insemana neaparat o viata de chin, cu restrictii alimentare severe si incapacitatea de a te bucura de mancare. Important este sa gandesti pozitiv si sa folosesti alimente care sa nu iti produca rau. Desigur lista noastra nu este exhaustiva, fiind mult mai multe produse pe care le poti incerca, dar este cu siguranta un inceput.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.