zoot

Acestea sunt cerealele care nu contin gluten

Chit ca ai dezvoltat o sensibilitate la gluten sau suferi de boala celiaca, dieta fara gluten nu este atat de simpla precum pare. Cu toate acestea, sunt o multime de cereale fara gluten cu care poti inlocui graul si secara.

Cereale fara gluten

QUINOA

Quinoa a devenit cea mai cunoscuta pseudo cereala printre alternativele la cereale cu gluten. Este deosebit de versatila in modul de preparare, bogata in fibre si vine cu un continut semnificativ de proteine vegetale. Este si una dintre cele mai sanatoase cereale, fiind bogata in antioxidanti.

Cunoscuta veganilor si vegetarienilor, este una dintre putinele surse de proteina completa din plante. Desi cele mai multe proteine de origine vegetale au un deficit de unul sau doi aminoacizi esentiali pe care corpul nu-i poate produce, in quinoa ii regasim pe toti opt. 100g de quinoa (negatita) contine 14g de proteine si 7g de fibre, pe langa aportul de micronutrienti precum magneziu si fosfor.

MEI

Meiul nu este doar hrana pentru pasari, cat si o cereala antica nutritiva, fara gluten. Cercetarile arata ca meiul dezvolta un raspuns glicemic si un nivel al zaharului din sange mai scazute in comparatie cu graul sau orezul. Meiul este si el versatil, putand fi consumat ca terci, mamaliga sau orez. In plus, poti gati cu el produse din panificatie sau falafel. 100g mei contine 11g proteine si 8.5g fibre, dar si cantitati semnificative de minerale (fier, magneziu, fosfor, zinc, cupru) si vitamine din complexul B.

OVAZ

Ovazul este una dintre cele mai bune surse de beta-glucan, o fibra solubila cu numeroase beneficii pentru sanatate. Se pare ca incetineste absorbtia zaharului in sange si scade nivelul insulinei. 100g de ovaz (negatit) contine 13g de proteine si 10g de fibre, dar si un continut semnificativ de minerale, printre care fier, magneziu si potasiu. Fulgii de ovaz se pot consuma in locul cerealelor la micul dejun sau ii poti folosi pentru a gati fursecuri si prajituri sanatoase. Desi ovazul nu are gluten, anumite marci pot contine urme de gluten in urma contaminarii datorita modului in care au fost crescute si procesate.

HRISCA

Printre cerealele fara gluten se numara si hrisca. Se remarca prin continutul bogat in antioxidanti, in special quercetina si rutina. Consumul de hrisca poate ajuta la mentinerea sanatatii inimii. Studiile arata ca cei care consuma hrisca au un risc mai scazut de a avea tensiune arteriala, colesterol mare si un nivel crescut al zaharului in sange. 100g hrisca (negatita) contine 11g de proteine si 10g de fibre. Mai mult, este bogata in minerale precum fier, magneziu, fosfor etc.

AMARANT

Tot pe lista cerealelor antice, fara gluten, gasim si amarantul. Un studiu recent arata ca anumiti compusi din amarant pot bloca inflamatia. Poti inlocui cerealele clasice, precum orezul si couscous-ul cu amarant. Gatit si apoi racit, amarantul poate fi folosit ca agent de ingrosare in supe, jeleuri si sosuri.  100g amarant (negatit) contine 13g proteine si 7g de fibre, dar este bogat si in vitamie si minerale.

SORG

Sorgul contine antioxidanti cu proprietati anti-inflamtoare, este bogat in fibre si incetineste absorbtia zaharului in sange. 100g de sorg contine 11g de proteine si 6g de fibre. Atunci cand este macinat, se poate folosi ca inlocuitor pentru faina de grau.

TEFF

Teff se incadreaza tot pe lista cerealelor antice. Cea mai mica grana din lume, lipsita de gluten, este bogata in minerale, in sepcial fier, magneziu si fosfor, dar si vitamine B. 100g de teff (negatit) contine 13g de proteine si 8gde fibre. Poti inlocui faina de greu cu faina de teff, partial sau integral. Se poate comporta ca agen de ingrosare sau se poate consuma ca terci.

PORUMB

Pe langa faptul ca este accesibil, porumbul nu are gluten si se numara printre putinele alimente care contin luteina si zeaxantina, pigmenti de plante care actioneaza ca antioxidanti.  Sanatatea ochilor poate beneficia de urma consumului de carotenoide. 100g de proumb (negatit) contine aproximativ 3g de proteine si fibre, dar si cantitati semnificative de minerale si vitamine. Porumbul poate fi consumat fiert, copt, in salate, supe sau caserole.

OREZUL BRUN

Desi orezul brun si orezul alb provin din aceleasi grane, primul contine inclusiv taratele si germenii, fiind mai valoros din punct de vedere nutritiv. Bineinteles, nici orezul brun nici orezul alb nu contin gluten. 100g de orez brun (negatit) contine 8g de proteine si 3.5g de fibre, dar si vitamine si minerale. Se poate consuma simplu sau impreuna cu legume si carne.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.