zoot

7 nutrienti pe care nu-i poti lua din plante

Ce ti lipseste in dieta vegana

Creierul uman este cel mai complex obiect din univers. De asemenea, este organul care consuma cea mai cantitate de energie, in comparatie cu greutatea sa. Exista mai multe substante nutritive din carne, care sunt absolut critice pentru functionarea corespunzatoare a acestui sistem foarte delicat.

Daca nu se iau suplimente cu acestea, atunci cei care evita produsele animale pot ajunge la o deficienta de aceste substante importante. In acest articol va prezentam 7 elemente nutritive pe care nu le puteti obtine din alimentele vegetale consumate.

Vitamina B12

Vitamina B12 este un nutrient esential care nu se gaseste practic in nici un aliment vegetal. Cunoscuta sub numele de cobalamina, vitamina B12 este un nutrient solubil in apa ce este implicat in dezvoltarea celulelor rosii din sange, intretinerea nervilor si functionarea normala a creierului.

Fara suplimente sau alimente imbogatite, vegetarienii sunt expusi riscului de a face deficit de vitamina B12.

Aceasta se gaseste in principal in alimente de origine animala, cum ar fi peste, carne, produse lactate si oua.

Vegetarienii lacto-ovo pot obtine cantitati adecvate de vitamina B12 din produsele lactate si oua, dar acest lucru este mult mai dificil pentru vegani.

Din acest motiv, 92% dintre vegani au deficit de vitamina B12.

Simptomele si riscurile asociate cu deficitul includ:

  • Slabiciune, oboseala;
  • Alterarea functiei cerebrale;
  • O varietate de tulburari neurologice;
  • Tulburari psihice;
  • Tulburari neurologice la copiii mamelor care alapteaza;
  • Anemie megaloblasta;
  • Boala Alzheimer;
  • Posibile legaturi cu bolile de inima.

Veganii trebuie sa obtina vitamina B12 prin luarea de suplimente sau consumul de alimente imbogatite sau anumite tipuri de alge marine.

Creatina

Creatina este o molecula gasita in produsele alimentare de origine animala. Cea mai mare parte este stocata in muschi, dar cantitati semnificative sunt, de asemenea, concentrate in creier.

Acesta functioneaza ca o rezerva de energie usor accesibila pentru celulele musculare, oferindu-le o mai mare forta si rezistenta. Din acest motiv, este unul dintre cele mai populare suplimente din lume folosit pentru formarea musculara.

Studiile arata ca suplimentarea cu creatina poate creste atat masa musculara cat si forta.

Creatina nu este considerata un nutrient esential in dieta, deoarece acesta poate fi produsa de catre ficat din alti aminoacizi. Cu toate acestea, procesul de conversie pare a fi ineficient, deoarece este influentat de mai multi factori.

La vegetarieni, suplimentarea cu creatina poate aduce beneficii majore. Acestea includ:

  • Imbunatatirea performantelor fizice;
  • Ameliorarea functiei cerebrale.

Carnozina

Carnozina este un antioxidant concentrat in muschi si creier.

Este foarte important pentru functia musculara, nivelurile ridicate de carnozina in muschi sunt responsabile de reducerea oboselii musculare si imbunatatirea performantelor fizice.

Carnozina se gaseste numai in produsele de origine animala si este neesentiala, deoarece acesta poate fi formata in organism din aminoacizii histidina si beta-alanina.

Sursele alimentare de beta-alanina, cum ar fi carnea sau pestele, pot contribui semnificativ la cresterea nivelului de carnozina musculara.

Vitamina D3

Vitamina D este un nutrient esential ce indeplineste multe functii. Deficienta de vitamina D este legata de un risc crescut de:

  • Osteoporoza;
  • Cancer;
  • Boli cardiovasculare;
  • Scleroza multipla;
  • Depresie;
  • Alterarea functiei cerebrale;
  • Atrofia musculara si rezistenta redusa, in special la persoanele in varsta.

Osteoporoza si rahitismul sunt cele mai cunoscute efecte ale deficitului de vitamina D.

De asemenea, numita si vitamina soarelui. Acesta poate fi produsa in propria noastra piele atunci cand ne expunem la lumina soarelui. Cu toate acestea, atunci cand expunerea la lumina solara este limitata, trebuie sa obtinem acest nutrient din alimente (sau suplimente).

Exista doua tipuri de vitamina D, ergocalciferol (D2) gasit in plante, si colecalciferol (D3) gasit in produsele alimentare de origine animala.

Dintre cele doua tipuri de vitamina D, colecalciferolul este mult mai puternic decat ergocalciferolul. Cu alte cuvinte, acesta creste nivelul sanguin de vitamina D bioactiva mult mai eficient.

Acidul docosahexaenoic

Orice persoana preocupata de nutritie stie ca acizii grasi Omega-3 sunt extrem de importanti. Organismul uman nu ii poate face, de aceea trebuie sa ii obtina din dieta.

Acesta este motivul pentru care Omega-3 (si Omega-6S) sunt denumiti acizi grasi esentiali, acid docosahexaenoic (DHA) este un acid gras esential omega-3.

Deficienta de DHA poate avea efecte adverse asupra sanatatii mentale si a functiei cerebrale, in special la copii. In plus, DHA insuficient la femeile gravide poate afecta in mod negativ dezvoltarea creierului la copil.

Acesta se gaseste in principal in peste gras si ulei de peste, dar, de asemenea, in anumite tipuri de microalge.

Hem-fier

Hem-fierul este un tip de fier gasit doar in carne, in special in carnea rosie, care este mult mai bine absorbit decat fierul non-hem gasit in alimentele vegetale. El  imbunatateste absorbtia fierului non-hem din alimentele vegetale. Acest fenomen nu este inteles in totalitate si se numeste „factor de carne.“

Spre deosebire de fierul non-hem, hem-fierul nu este afectat de antinutrienti, cum ar fi acidul fitic, adesea gasit in alimente vegetale.

Din acest motiv, vegetarienii si veganii sunt mai predispusi la anemie decat consumatorii de carne.

Taurina

Taurina este un compus cu sulf gasit in diferite tesuturi ale corpului, inclusiv creier, inima si rinichii.

Aceasta poate contribui la normalizarea activitatii musculare, formarea sarurilor biliare si apararea organismului.

Suplimentarea cu taurina poate avea diverse beneficii pentru sanatatea inimii, cum ar fi scaderea colesterolului si a tensiunii arteriale.

Concluzie:

Dietele vegetariene si vegane pot fi foarte sanatoase pentru unii oameni. Insa, exista cateva elemente nutritive importante, care nu pot fi obtinute din alimentele vegetale.

Daca aveti de gand sa eliminati complet alimentele de origine animala din consum, atunci sa fiti foarte prudenti si sa va asigurati ca veti obtine tot de ce are nevoie organismul din suplimente.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.