zoot

7 alimente de evitat daca ai probleme cu colesterolul

Alimente de evitat colesterol

Traim in epoca in care bolile cardiovasculare sunt una dintre cele mai mari amenintari la adresa sanatatii noastre. Annual zeci de milioane de oameni boli ale aparatului cardiovascular, ce conduc la deteriorarea starii de bine si la cheltuieli mari cu fiecare pacient.

Colesterolul este unul dintre principalele ingrediente ale acestui cocktail toxic ce ne pandeste. In cantitate mare colesterolul este cel care se fixeaza pe vasele de sange, formand placile de aterom, sau ateroscleroza. Consecinta este ingustarea vaselor de sange si un flux de sange mai redus catre organele vitale.

Astfel, este usor de inteles de ce vrem sa avem un colesterol in limite normale pentru o perioada cat mai lunga de timp. Desigur, se stie deja ca exista colesterol rau (LDL) si colesterol bun (HDL). Diferenta dintre cele doua este ca LDL-ul are proprietati aterogene, deci se fixeaza pe vasele de sange, in timp ce HDL-ul este un colesterol folosit mai degraba in procesele vitale ale organismului nostru si deci are un rol protectiv.

Alimentatia este cheia unui echilibru in cazul majoritatii persoanelor. Inainte de a ajunge la consumul de medicamente, fiecare persoana ce intampina probleme in reglarea metabolismului lipidic ar trebui sa isi creeze o dieta in care sa diminueze aportul de grasimi. Uneori rezultatul poate fi spectaculos, cu o reducere masiva a colesterolului sanguin. Chiar si daca esti deja sub tratament cu statine sau fibrati, o dieta echilibrata nu va face decat sa ajute la controlul eficient al colesterolului.

Mai jos, ne-am gandit sa iti prezentam o serie de alimente pe care trebuie sa le eviti daca vrei sa ai o dieta echilibrata:

  1. Uleiurile vegetale procesate

Majoritatea uleiurilor de acest tip trec printr-un proces numit hidrogenare, pentru a capata proprietatile potrivite. Problema este ca in urma procesului de hidrogenare, rezulta asa numitii acizi grasi trans.  Aceste grasimi trans au fost corelate cu valori crescute ale LDL-ului si valori scazute ale HDL-ului, deci exact ce nu ai tu nevoie. Daca acizii grasi au mai multe legaturi de tip trans, raportul LDL-HDL devine si mai dezechilibrat, asa ca vrei sa eviti aceste uleiuri cu orice chip.

  1. Chipsurile de cartofi si alte alimente la pachet

Atunci cand suntem in criza de timp sau atunci cand suntem acasa si vrem sa ne rasfatam, cea mai la indemana solutie este mancarea gata impachetata. Studiile au aratat ca acest trend de consum este in crestere si prezinta o problema. Problema cu ele este ca sunt ultra procesate, imbogatite cu o serie de aditivi, uleiuri si potentiatori de gust care sa le faca atractive. Partea proasta e ca au si un continut foarte mare de grasimi, care in corp ajung sa fie prezentate ca, ai ghicit, colesterol.  Evita chipsurile si deja esti pe drumul cel bun !

  1. Dulciurile

Stiu, lista asta deja suna horror, dar adevarul este ca nici dulciurile nu sunt prietenele tale cand vine vorba de controlul colesterolului. Organismul primeste glucide si asteapta ca tu sa faci un efort fizic, pentru a le consuma. Atunci cand vede ca esti sedentar, nu-i ramane de facut decat sa transforme acele glucide in lipide si sa le depoziteze pe unde poate.

Mai mult decat atat, colesterolul rezultat este de cele mai multe ori LDL, care de cele mai multe ori se asociaza si cu un colesterol bun scazut si cu trigliceride scazute. In aceasta categorie intra si bauturile dulci de orice fel, acestea avand cantitati enorme de glucide in compozitie.

  1. Carnea procesata

Nu este vorba despre carnea in sine, ci despre modul in aceasta este preparata. Salamul, baconul, carnatii si alte carnuri de acest tip au fost asociate cu un risc crescut de boli cardiovasculare din cauza aportului de acizi grasi trans rezultati in urma procesului de preparare. Prin comparatie, carnea neprocesata nu modifica substantial acest risc. Cu alte cuvinte, e mai sigur sa mananci carne pregatita de tine in casa.

  1. Alcoolul

Alcoolul si burta merg mana in mana, asta stim deja. O cantitate mare de alcool poate creste tensiunea arteriala si nivelul de colesterol. Vestea buna este ca un consum moderat are efectul opus, de scadere a riscului cardiovascular. Acest consum moderat inseamna pana la 2 grame de alcool pur pe zi. Deci da, doctorul spune ca poti consuma alcool, dar e importanta cantitatea. Pragul peste care apar problemele este de 30 grame pe zi la femei si 45 de grame pe zi la barbati.

  1. Produsele din lapte

Aceste produse au un continut mare de acizi grasi, asa ca nu se recomanda consumul lor in cantitati mari. Totusi, ultimele studii au aratat ca exista variante. Kefirul si iaurtul nepasteurizat nu cresc colesterolul plasmatic, ba mai mult, un studiu a aratat ca il pot diminua cu 5 pana la 9 procente.

  1. Produsele de panificatie

Painea si pastele fainoase au carbohidrati in proportie de pana la 50%, cu un indice glicemic crescut. Asta inseamna ca stimuleaza secretia de insulina si formarea de colesterol. Evitarea lor pe cat posibil este o idee buna pentru persoanele care se cunosc cu colesterol crescut.

In final merita mentionat ca acestea sunt sfaturi bazate pe studii si ca desi sunt corecte din punct de vedere stiintific, el nu elimina necesitatea unui consult din partea unui medic gastroenterolog sau nutritionist.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.