zoot

Iaurt grecesc. Pro si contra

Iaurtul grecesc, cunoscut si sub denumirea de ‘iaurt strecurat’ se obtine prin combinarea laptelui cu culturi active, lichid care este ulterior strecurat pentru a se indeparta zerul. Prin strecurare se pierd multe dintre zaharurile din lactoza, sare si apa. Din acest motiv, iaurtul grecesc are o consistenta mai cremoasa, este mai putin acru si contine mai putini carbohidrati decat iaurtul obisnuit.

Iaurt grecesc calorii si nutrienti

Iaurtul grecesc este ideal in dieta low-carb

Daca in cazul iaurtului obisnuit, cele mai multe calorii provin din carbohidrati (53%) iar restul din proteine (44%) si grasimi (4%), in cazul iaurtului grecesc cele mai multe calorii provin din grasimi (54%), restul din proteine (34%) si carbohidrati (12%). Dupa cum vezi, se pliaza perfect pe o dieta low-carb, datorita continutului scazut de carbohidrati. Implicit, si incarcatura glicemica este una mai scazuta.

Se poate consuma ca o gustare intre mese sau la micul dejun. Continutul bogat in grasimi instaleaza si mentin senzatia de satietate pentru mult timp.

Iaurtul grecesc contine probiotice

Iaurtul grecesc este o sursa de probiotice la indemana oricui. Microorganismele vii din iaurt pot ajuta la mentinerea sanatatii sistemului digestiv, pot facilita absorbtia de nutrienti si imbunatati sistemul imunitar. Mizeaza pe etichetele care certifica prezenta culturilor active (mai mult de o tulpina probiotica) dar ai grija cand gatesti cu iaurt grecesc. Temperaturile de peste 48 C pot distruge culturile active.

Iaurtul grecesc are un continut scazut de sodiu

In 100g de iaurt grecesc se gasesc doar 47mg de sodiu (aproximativ 2% din doza zilnica recomadata), spre deosebire de iaurtul natural, care poate avea un continut dublu. Excesul de sodiu este corelat cu hipertensiunea arteriala dar si alte afectiuni agravate de retentia de apa. Se crede ca cei mai multi oameni consuma prea multa sare.

Iaurtul grecesc contine mai putin calciu decat iaurtul obisnuit

Daca 100g de iaurt obisnuit iti furnizeaza 20% din doza zilnica recomandata de calciu, aceeasi cantitate de iaurt grecesc asigura doar 7% din necesarul zilnic al unui adult, bazat pe o dieta normala de 2000 de calorii, aflam de la USDA. Iaurtul grecesc pierde o parte din calciu in procesul de strecurare.

Iaurtul grecesc contine mai multe calorii decat iaurtul obisnuit

Cu peste 50% mai mult. Raportat la cantitate (100g) nu este vorba decat de cateva zeci de calorii insa, pentru o persoana care urmeaza o dieta bazata pe restrictie calorica si obisnuieste sa consume iaurt in mod obisnuit, acest aspect poate fundamenta decizia de a opta pentru unul sau altul.

Nu poate fi consumat de catre cei cu intoleranta la lactoza

Din acest punct de vedere, nu difera de iaurtul obisnuit. Anumite persoane pot tolera lactatele foarte bine, pe cand altora le este greu sa le digere, avand reactii dure la lactoza, cazeina sau alti compusi din lapte care pot cauza acnee, diaree, tulburari intestinale sau inflamatie.

Cum alegi un iaurt grecesc sanatos?

Evident, nu toate iaurturile grecesti sunt la fel. Ghideaza-te dupa aceste considerente la raft:

  • Alege intotdeauna varianta BIO. Fermele conventionale folosesc adesea hormoni de crestere pentru a stimula productia de lapte, problematici pentru persoanele predispuse la dezechilibre hormonale. Certificarea BIO garanteaza faptul ca iaurtul a fost obtinut din lapte de vaci care au fost hranite cu iarba proaspata. In plus, iaurtul grecesc BIO are un continut mai ridicat de acizi grasimi Omega 3.
  • Evita iaurtul cu zahar adaugat. De regula, este cazul iaurturilor low-fat. Pentru a compensa lipsa gustului, se adauga diferite surse de zaharuri care, altfel, nu ar fi prezente in iaurt.
  • Mizeaza pe iaurtul simplu. Fara fructe si alte arome. Pe acesta il poti personaliza dupa bunul plac. Cateva idei gasesti mai jos.

Retete cu iaurt grecesc

Bineinteles, il poti consuma ca atare insa cateva idei creative iti pot veni in ajutor:

  • Iaurt grecesc cu piure de fructe. Te incarca de energie la micul dejun. Alege 1 mana de fructe de padure si pulseaza-le in blender. Poti adauga o lingurita de sirop de artar sau miere.

Iaurt grecesc cu fructe

  • Iaurt grecesc cu cereale. Pentru a mentine senzatia de satietate si mai mult timp timp, amesteca iaurtul grecesc cu cereale integrale sau granola. Garniseste bolul cu cateva cubulete de fructe. Noua ne place aroma exotica pe care o aduce fructul de mango.

Iaurt grecesc cu cereale

  • Gustare dulce cu iaurt grecesc. Ti s-a facut pofta de ceva dulce? Amesteca un pahar de iaurt grecesc cu o lingurita de miere, adauga o lingurita de seminte de chia si cateva bucati dintr-un fruct dulce. Nu numai ca-ti satisface pofta de dulce, instaleaza si mentine senzatia de satietate intre mese.

Gustae cu iaurt grecesc

  • Clatite cu iaurt grecesc si fructe de padure. Inlocuieste siropul de artar cu iaurt grecesc si o mana de fructe de padure daca vrei sa consumi o portie de clatite sanatoase.

Clatite cu iaurt grecesc si fructe de padure

  • Smoothie cu iaurt grecesc. Iaurtul grecesc aduce o cremozitate aparte smoothie-urilor din fructe. Incearca o combinatie de mar cu ananas, indulceste cu sirop de artar si presara putina scortisoara pentru un deliciu aparte, de sezon.

Smoothie cu iaurt grecesc

  • Sos de iaurt grecesc. Probabil cea mai cunoscuta si apreciata varianta a sosului de iaurt este tzatziki. Consuma-l cu felii de legume pentru o portie dubla de fibre.

Sos iaurt grecesc

  • Dressing salata cu iaurt. Garniseste-ti salata cu un dressing din iaurt. Amesteca-l cu putin mustar, miere, zeama de lamaie, sare si pudra de usturoi si poti uita de uleiul de masline.

Dressing salata cu iaurt

  • Supa rece cu iaurt grecesc. Iaurtul grecesc confera o cremozitate aparte supelor reci. Se combina excelent cu castravetele si mararul. Incearca si tu supa rece de castraveti.

Supa rece de castraveti cu iaurt

  • Inghetata pe bat cu iaurt grecesc. Amesteca doua cesti de iaurt grecesc cu o ceasca de fructe de padure proaspete, indulceste cu o lingurita de nectar de agave, pulseaza de cateva ori in blender apoi introdu compozitia in forme speciale pentru inghetata. Dupa cateva ore la congelator te poti racori cu o inghetata fara prea multe calorii.

Inghetata pe bat cu iaurt grecesc

  • Supa crema cu iaurt. Foloseste iaurtul grecesc pentru a garnisi supele crema. Nu trebuie decat sa te asiguri ca nu este prea fierbinte pentru a nu distruge culturile de microorganisme vii. Preferata noastra? Supa crema de cartofi garnisita cu iaurt grecesc.

Supa crema de cartofi cu iaurt grecesc

Niciun comentariu

Lasa un comentariu

Your email address will not be published.