zoot

Ceai de patrunjel: beneficii si mod de preparare

Utilizat in mod regulat in bucataria traditionala, patrunjelul da o aroma inconfundabila preparatelor, de la ciorbe la sosuri si salate dar te poti bucura de proprietatile lui sub o alta forma: ceai de patrunjel.

 

Patrunjel. Profil nutritiv si beneficii

Patrunjel beneficii

Patrunjelul este un aliment hipocaloric, cu doar 36 de calorii la 100g. Majoritatea caloriilor provin din carbohidrati (62%) iar restul din proteine (20%) si grasimi (18%). Cu o incarcatura glicemica foarte scazuta (3), nu influenteaza nivelul zaharului din sange fiind ideal in orice tip dieta, chiar si pentru diabetici. Datorita continutului de fibre (circa 3g de fibre la 100g, aproximativ 13% din necesarul zilnic pe baza unei diete de 100 de calorii a unui adult obisnuit) ajuta la mentinerea senzatiei de satietate, avand indice de satietate de 4.2.

100g Patrunjel
Calorii 36
Grasimi (total) 1g
Grasimi saturate 0g
Grasimi trans
Sodiu 56mg (2%)
Carbohidrati (total) 6g
Fibre 3g (13%)
Zaharuri 1g
Proteine 3g

Sursa: USDA

Sarac in sodiu, patrunjelul este o sursa excelenta de vitamina K, importanta pentru densitatea osoasa si sanatatea sistemului cardiovascular, vitamina A si vitamina C. Contine si cantitati semnificative de minerale, precum calciu, fier, magneziu si potasiu.

*** Ceaiul de patrunjel se prepara din frunze proaspete pentru a retine o cantitate cat mai mai mare de nutrienti.

Vitamina A 8425IU 168%
Vitamina C 133mg 222%
Vitamina D
Vitamina E 0.7mg 4%
Vitamina K 1640mcg 2050%
Tiamina (vitamina B1) 0.1mg 6%
Riboflavina (vitamina B2) 0.1mg 6%
Niacina (vitamina B3) 1.3mg 7%
Vitamina B6 0.1mg 4%
Folat 152mcg 38%
Vitamina B12 0mcg 0%
Acid pantotenic (vitamina B5) 0.4mg 4%
Colina 12.8mg
Betaina
Calciu 138mg 14%
Fier 6.2mg 34%
Magneziu 50mg 12%
Fosfor 58mg 6%
Potasiu 554mg 16%
Sodiu 56mg 2%
Zinc 1.1mg 7%
Cupru 0.1mg 7%
Mangan 0.2mg 8%
Seleniu 0.1mg 0%

Sursa: USDA
Patrunjelul este un aliment bogat in antioxidanti. Intr-un studiu din 1999, publicat in ‘British Journal of Nutrition’ se arata capacitatea patrunjelului de a reduce stresul oxidativ. Antioxidantii au un rol anti-inflamator si sunt esentiali pentru a preveni bolile cronice si a ne mentine sanatatea. Unul dintre flavonoizii regasiti in frunzele de patrunjel, apigenina, opreste multiplicaea celulelor canceroase in cazul cancerului de san. Cu toate acestea, studiul a fost realizat pe soareci si publicat in 2011 in revista de specialitate “Cancer Prevention Research”.

Medicina traditionala recunoaste capacitatile patrunjelului de a fi un bun diuretic. Intr-un studiu efectuat in 2002 si publicat in ‘Journal of Ethnopharmacology”, cercetatorii au administrat patrunjel soarecilor. Dupa o zi, s-a observat cresterea cantitatii de urina. Cercetatorii au pus acest efect pe capacitatea patrunjelului de a bloca reabsorbtia sodiului si potasiului. Acest lucru ar putea fi benefic pentru persoanele cu pietre la rinichi, calculi biliari, icter sau obezitate. Actiunea diuretica a ceaiului de patrunjel ajuta la eliminarea surplusului de apa din organism. Nu-i de mirare ca unii dintre cei care au consumat ceai de patrunjel au raportat pierdere in greutate.

Ceai de patrunjel: mod de preparare

Ceai de patrunjel

  • 1 cana de apa
  • 1 lingura de patrunjel tocat marunt

Se aduce apa in punctul de fierbere intr-un ibric, dupa care se adauga patrunjelul tocat. Se lasa la infuzat pentru cinci minute (daca-l tii mai mult, gustul devine din ce in ce mai pronuntat si nu multe persoane il pot tolera). Se poate consuma atat caldut cat si rece, ca atare sau indulcit cu o lingurita de sirop de agave sau dres cu zeama de lamaie.

Poti consuma ceai de patrunjel in orice moment al zilei, mai putin seara pentru a nu te trezi din somn pentru vizitele repetate la toaleta.

Ceai de patrunjel. Contraindicatii.

Nu este recomandat consumul de ceai de patrunjel femeilor insarcinate, celor care alapteaza sau urmeaza un tratament cu litiu sau varfarina. Depasirea dozei recomandate poate induce voma, greata, diaree si alte tulburari digestive. Nu consuma ceai de patrunjel daca esti alergica.

Niciun comentariu

Lasa un comentariu

Your email address will not be published.